суботу, 4 серпня 2018 р.

Дует "Fernabucco" Віола да Ґамба на Фестивалі літньої пори Pizzicato e Cantabile 2018


  Привіт всім!
  Фотограф Роман Тупись тут ;) Із дуже атмосферним та камерним дописом про концерт на віолах да ґамба дуету "Fernabucco" із Польщі 3 серпня 2018 року в рамках ІІІ Міжнародного Фестивалю концертів літньої пори "Pizzicato e Cantabile" у Львівській обласній філармонії. Про все найцікавіше детальніше далі...
  Зараз будемо телепортуватись у інший світ. Готові?

Ось такий він -- інший вимір із віолами да ґамба.


Ноти на своєму місці.


І красуні віоли да ґамба.



Публіка поступово сходиться. 
Можна поки вести цікаві бесіду про музику ;)



Летючий Голландець гармонійно розмістився на красивій підставці.
До речі, концерт "Сонце, що сходить над Летючим Голландцем" вже у понеділок 6 серпня о 19:00 ;)


Неймовірної краси головка віоли да ґамба. 
Ось ця віола належить солістці Юлії.


А ця -- Кшиштофу.


Із музикантами ми зараз детальніше познайомимось ;)
Бо ж вже початок ;)


Кшиштоф та Юлія Карпети вже нарешті на сцені.
Вклонились низько під гучні оплески.



І розпочали грати чудову, неймовірну мелодію, яка нас перенесла у світ мрій. 
Спочатку технікою pizzicato (щипками струн).


 А потім вже і arco (смичками).  
От так може віола бути одночасно бути і щипковим інструментом і співаючим, як і концепція фестивалю Pizzicato e Cantabile.


Це просто заворожує...


Оплески!!!



Богдан Котюк -- львівський композитор, мистецтвознавець, музикознавець вестиме сьогоднішній вечір. 
Привітав  глядачів. Так, саме вечір, а не звичайний концерт. Сьогодні буде все незвичним, несподіваним особливо для нас, для нашої культури, знайомство із інструментом -- віола да ґамба. Для того, щоб ввести Вас у курс, дует "Fernabucco" розпочав із твору іспанського композитора Diego Ortiz - "Recercada Ottava"


Наші гості теж слухали п. Богдана Котюка.


 Чому ж іспанського композитора? Чи задумувались Ви як же ж взагалі струнні інструменти потрапили у Європу? Був 711 рік -- Іспанію завоювали маври. Вони завоювали не через те, що вони були дуже войовничі, це само собою, а через те, що були набагато вищою культурою на той час, ніж Європа. Струнні інструменти були набагато цікавіші, розвиненіші у арабській культурі, ніж у європейській. Знаменитий інструмент аль уд дав початок розвитку усього струнного інструментарію. Він прийшов на землі Іспанії, а пізніше вже на цілу Європу. Є різні модифікації: лютня, а пізніше із лютні -- віоела. Вона дала початок розвитку усьому сімейству віол. Власне дві віоли -- віола да брачча (яка трималася біля плеча) та віола да ґамба (трималася біля ніг). Власне віола да ґамба є у нас сьогодні у центрі уваги. Для того, щоб популяризувати старовинні інструменти, приїхала до нас із Вроцлава Юлія та Кшиштоф Карпети, які вже декілька років разом працюють і пропагандисти музики віоли да ґамба, у багатьох фестивалях Європи брали участь, і є абсолютно унікальними навіть у своїй країні. Сьогодні матимемо можливість із ними трохи поспілкуватись.


А зараз оплески і слухаємо наступну чудову композицію.


 Англійський композитор Саймон Айвс.

Simon Ives-Ayre -- "Aria"


І знову магічні звуки залунали із чудових інструментів, а все завдяки таланту Кшиштофа та Юлії Карпети 


Відчуйте позитивні вібрації.


Ось так вони впливають на людей


Хочеться закрити очі і забутись


 От так надзвичайно...




Оплески були -- не переймайтесь ;) 

Сьогоднішній концерт особливий тим, що він у нас двомовний -- запитання будуть польською і відповіді теж, але п .Богдан Котюк буде перекладати.


 Отож, перше питання: "Звідки взялось таке захоплення давньою музикою, а особливо віолою да ґамба? "

Першою відповіла Юлія Карпета і сказала, що її батьки є музикантами, батько викладає у музичній школі. І шкода закупила такі музичні інструменти для навчання. Тато приніс одного разу додому, вона спробувала і їй сподобалось. До того грала на гітарі.


Емоції переповнювали Юлію, коли вона розказувала ;)



А Кшиштоф захопливо слухав ;)


Богдан Котюк переклав і все оповів ;)


А тепер черга Кшиштофа ;)
 У нього було все по іншому. Він за освітою є віолончелістом, грає на віолончелі. Але коли ішов вчитись, то музика давня була для нього захопленням. Але саме віола да ґамба також з'явилась завдяки батьку, який займається виконанням давньої музики.


Колись тато порадив спробувати, теж приніс віолу да ґамбу додому (як і у Юлії) :) , і теж почав грати.


Розповідь захоплююча ;)


 І через короткий час вони зустрілись із Юлією на першому поважному концерті Кшиштофа. І таким чином розпочалась їх спільна стежина життя. Можна сказати, що віола да ґамба поєднала двох людей. Музика поєднує! Вона поєднала їх у сім'ю.


 Ось так у гарному настрої зараз звучатиме музика французького композитора Marin Marais. Про нього нам оповіли самі музиканти:
"Це взагалі був майстер-віртуоз віоли да ґамба. Його композиції є надзвичайним джерелом знання про інструмент. Його творів є понад 600. Дрібні твори зібрані у сюїти і у книги. Книг є 5-ть. І цю музику можна грати без кінця. Ми її дуже любимо, то ж зіграємо Вам хоча б 2-а твори" ;)


 Отож, слухаємо  
Marin Marais -- "l’Arabesque z Suitte d’un gout etranger"


Слова зайві...



Надихніться...


Емоції музикантів важливі і такі проникливі, як і сама їх гра.









 Marin Marais -- "Muzette з cюїти ля-мінор"


І знову перфект...






Оплесків не бракувало ;)

А зараз буде ще один французький композитор епохи бароко -- Sieur de Sainte-Colombe.


 Sieur de Sainte-Colombe --  XLI Concert à deux violes esgales -- Le retour (з 16 концерту для 2-х віол да ґамба -- Повернення)

Слухаємо і насолоджуємось! Без коментарів...
 









Оплески!!!


А чому саме назва дуету "Fernabucco"?


А все дуже просто, fernabuk --  це порода дерева, із якої виготовляються смички для віол да ґамба. Ця порода дерева є зараз дуже рідкісна і під охороною.


Зараз її спеціально вирощують на спеціальних плантаціях. Ця порода вибрана за рахунок своїх властивостей пружності та витривалості. 


 От так собі і подумали, що було б добре придумати таку назву, щоб люди питались і потім їм розказувати про фернабук і не тільки ;)



Georg Philipp Telemann  -- композитор стилю галант. Послухаємо для віоли да ґамба соло композицію, яку виконає Юлія.


У чудовому настрої ;)


Для початку треба трохи підстроїти інструмент, щоб він гарно звучав.



 Georg Philipp Telemann -- Fantazja e-moll – violа da gamba solo




Браво!


І ще одне запитання: "Як часто Ви виступаєте у Польщі і закордоном?"


Дуже багато ми граємо окремо у різних ансамблях, групах, оркестрах. От Юлія наприклад грає на усіх видах ґамб від найменшої сопранової до найбільшої -- предка контрабасу. У тих окремих складах граємо майже кожних пару тижнів десь у різних місцях, а як дует, то раз у декілька місяців граємо. Правда буває, що граємо у одному оркестрі, то дбаємо за цілу групу басову.


І ще було питання про те, що як ми зауважили, перед кожним твором музиканти настроювали інструмент. Для чого?


"А все тому, що віола да ґамба має 7 дуже тонких ієлітових струни.



І справа у тому що при таких умовах як тут -- світять лампи, глядачі і ми створюємо тепло, вологість змінюється, то струни дуже сильно на це реагують.


Але краще щораз перевірити, і мати чудове звучання. Строять інструмент із таким спеціальним приладом, що дозволяє точно налаштувати і пришвидшити його ;)
  Це специфіка історичних інструментів, але проте ми маємо чудове звучання, резонанс і речі, які сучасні інструменти мають інші"
 

Пан Богдан поділився також своїм спогадом, про оркестр бандур, для якого написав твір. Репетиція тривала всього 10 хв, а 45 хв вони настроювали інструменти :)


От так ;) 


Звучить Jean-Marie Leclair -- Sonata XIX a-moll – Königliche Gambenduos –
(Allegro, Adagio, Allegro)



Браво!!



 До того часу ми слухали музику написану 400 років тому. То зараз будемо чути написану всього 20 років тому ;) Видатним ґамбістом світу Paolo Pandolfo. Дуже цікава назва композиції "Tombeau" (Надгробок). У виконанні Юлії Карпети буде соло.


Paolo Pandolfo -- A Solo (Tombeau) ("Надгробок")




 Браво!!
 

Що ж, а наступним буде іспанський композитор Marin Marais.

Marin Marais -- Folies d'Espagne


МагічнО!!


Чуттєво...






Захоплення!


І ще одне запитання, про особливе тримання смичка ;) 
Він подібний до хвати контрабасового (німецького).


Є взагалі 2-а способи  французький і німецький. Та історія настільки заплутана, що вже не відомо де правда :)



 На завершення концерту прозвучить річеркар, що є попередником фуги.


Diego Ortiz - "Recercada  Segunda"



І емоційне завершення!


Браво!!


Глядачі встали і нестримно аплодували!!



Задоволені Юлія та Кшиштоф Карпети ;)


І задоволені глядачі!



Фото на згадку ;)


Із організатором Фестивалю Оленою Мацелюх.


Розмови :)


Цікаві і захоплені погляди на інструменти.



І для Богдана Котюка ;)


А також і у мене є фото на згадку ;) Ура!


Цікаво було? Правда?
Чекаю Ваших коментарів ;)

А ми із Вами зустрінемось вже сьогодні 4 серпня 2017 (субота) о 19:00 на концерті "Дзвони Чорнобиля" органістки Юлії Ландау у Львівській обласній філармонії. Квитки ТУТ  та у Касі Філармонії.
 
 З повагою, Ваш фотограф Роман Тупись.
----------------------------------------
  Хочете "живі" та "душевні" фото?
Дзвоніть і не пошкодуєте:
0509787625
0678663195
----------------------------------------
Цікавить фотозйомка -- пишіть мені:

Немає коментарів: