вівторок, 16 липня 2019 р.

"Королівське" Відкриття IV Міжнародного Фестивалю Pizzicato e Cantabile 2019. Репортаж!


  Привіт всім!
  Фотограф Роман Тупись вже тут ;) У сьогоднішній статті поспішаю розповісти Вам про відкриття надзвичайного музичного фестивалю, а це ІV Міжнародний Фестиваль концертів літньої пори "Pizzicato e Cantabile", який розпочався 14 липня 2019 року концертом "Royal duet" у Львівській національній філармонії. Дякую організатору і засновнику Фестивалю -- органістці Олені Мацелюх за запрошення фотографувати ;) Як все було? Про все детальніше далі...

Почнемо ;)

Хорошого концерту не буває без хорошої репетиції ;) 
Прийшовши заздалегідь, саме застав музикантів за цим заняттям -- Олену Мацелюх (орган) та Меланію Макаревич (фортепіано).


У холі поки що пусто... Але це не надовго ;)


Репетиція завершилась, то ж можна привітатись із інструментами ;)
Орган був першим, хто голосно і протяжно сказав мені: "При-и-и-и-и-в-в-в-в-і-і-і-т!" ;)  
Все, як личить королівському інструменту.


Аж ось, несподівано з'явились буклети на клавішах... Треба було їм зробити фото ;)


І навіть не одне ;)


Настала пора фортепіано ;) Воно теж привіталось, але вже у своїй манері ;)


Воно всміхнулось мені усіма своїми чорно-білими клавішами.


Зал поки пустий...


Та ще секунда і пролунав перший дзвінок, а глядачі поспішали займати свої місця.



Любителів зробити фото ніколи не бракує ;)


 Чудові хлопці теж завітали на концерт, але не із пустими руками, а із гарним настроєм та квітами для улюблених музикантів ;)



Кожному своє ;)


А глядачі все прибувають...


Так-так... Яка ж то година? Скоро початок...


Але ще є трішки часу, то ж добігають ті, хто іще не встиг ;)


Програмки концертів можна було собі взяти при вході.


Всі вже практично готові...


І от, погасло світло, святкова атмосфера...


І от, на сцені вже ведучий -- знаний львівський композитор, музикознавець Богдан Котюк.
Він привітав усіх у Львівській національній філармонії на відкритті IV Міжнародного Фестивалю Pizzicato e Cantabile. "Цей Фестиваль ознаменувався тим, що до нього долучилися видатні музиканти, провідні митці одразу із 5-х країн світу: США, Франції, Хорватії, Чехії і звичайно ж з України. У сьогоднішньому концерті буде програма, яку ми назвали дуже своєрідно -- "Королівський дует". Справа у тому, що 2-а інструменти, які на сцені, асоціюються перш за все із королівськими уявленнями про музику. Адже слово "рояль", що означає фортепіано, перекладається як "королівський". А найбільший, найдосконаліший із всіх музичних інструментів є звичайно ж орган. Через це він вважається королем усіх музичних інструментів. Кожен із цих інструментів має можливість одразу озвучити таку палітру звучання, яка придатна хіба для цілого симфонічного оркестру. І, таким чином, у нас на сцені сьогодні 2-а оркестри одночасно. Вони будуть звучати як зокрема, так і разом. Сьогоднішня програма складається із творів Франца Ліста і П'єтро Йони. Це 2-а композитори, які представляють як органну музику, так і фортепіанну. Коли про Ліста ми знаємо більше трохи, частіше слухаємо музику Франца Ліста, то про П'єтро Йона це буде певна несподіванка. Сьогодні у нас буде прем'єра.. Українська прем'єра його "Concerto Cregoriano". 



Але ми почнемо із Ліста. Наша уява про Ліста, передовсім львів'ян, пов'язана із 1847 роком, коли Франц Ліст приїжджав до Львова із концертами і в той рік він дав 5-ть концертів прем'єр. Він був настільки популярним у той час, що слава ширилася про нього по всіх країнах -- мав неймовірну кількість подорожей, країн. Він за життя пізнав все -- цих пригод, цих подій  могло б вистачити на 10-тьох людей. Його вважають угорським композитором, хоча німці кажуть, що він німецький композитор, а сам Ліст спілкувався переважно або німецькою, або французькою, деколи італійською, а угорської він практично і не знав. Цікаво, що будучи ще зовсім малим, маючи 8 років, він підкорив Відень -- столицю Австро-угорської імперії своїми сольними концертами. Дитя, яке вміло імпровізувати, яке мало фантастичну пам'ять, яке забавляло публіку з 8 років, фактично до 35 років це продовжувалось безперестанку. А в 35 він сказав, що хоче нарешті чимось іще зайнятись. І присвятив себе композиції. Його життя у певному сенсі помінялося. У 2-ій половині свого життя він пов'язав себе із Україною. Ми сьогодні не будемо дуже конкретно зупинятися на його перипетіях. І все ж таки розпочнемо наш концерт із твору, який є у певному сенсі знаковим для творчості Франца Ліста. Адже ми його знаємо, як піаніста, який віртуозно володів інструментом, був імпровізатором, людиною, яка вловлювала найновіші віяння і вміла трансформувати усі ці почуті мелодії у своїй творчості. Так і виникли його рапсодії, зокрема 14-та, яка була покладена у основу твору, який ми зараз почуємо. Угорська фантазія для 2-х фортепіано, для фортепіано з оркестром. Твір показує бачення Франца Ліста тої угорської музики, угорської культури, яку він собі уявляв. Зрештою, перейдемо вже нарешті до твору, який представляє Франца Ліста, як саме угорського композитора.


Представлю Вам також і наших сьогоднішніх королев, які сидітимуть за 2-ма королівськими інструментами.

Олена Мацелюх -- провідна українська органістка, солістка Львівської національної філармонії, Львівського будинку органної та камерної музики, солістка Рівненської філармонії, організатор, засновник і директор Фестивалю Pizzicato e Cantabile, буде сьогодні за органом.

За фортепіано наша віртуоз, піаністка молодого покоління, яка вже здобула велику популярність своїми піаністичними даними, піаністичними речиталями, які вона проводить -- Меланія Макаревич".


Франц Ліст -- "Угорська фантазія"
у виконанні Олени Мацелюх (орган) та Меланії Макаревич (фортепіано).

Звучало дуже велично! Розпочав орган...


А потім доєдналось фортепіано.


Легко та віртуозно...


А потім вже разом творили прекрасне звучання.


Дуже цікаве емоційне забарвлення твору. 
А це все завдяки таланту чудових музикантів.


Натхненно!


Фантастично!


А тепер нехай фото "звучать"... Коментарів тут не треба... Відчуйте музику...























Завершальні акорди...


Емоційне завершення!!


І поклін під оплески вдячній публіці!!



"Франц Ліст був надзвичайно багатогранною особистістю. Звичайно, перш за все це було фортепіано, яким він володів досконало, яким він підкорив цілу Європу. Але був іще орган, якому він присвятив дуже значну частину своєї творчості. Твори Ліста для органу може не настільки відомі , але тим не менше від 1846 і до 1852 він писав у більшості для органу. Цікаво, що власне ці роки припали на перебування його у Ваймарі, де він власне познайомився із Ріхардом Вагнером, а також став диригентом у Ваймарській опері.


Ваймар пізніше прославився, де Шіллер та Ґете творили свої вистави. Але в той час ще власне були постановки оперних вистав у цьому театрі і ними керував власне Франц Ліст. А ще Франц Ліст займався пропагандою музики через журнали -- статті, публіцистика. І творчість його мала великий вплив на Ваґнера, а також і творчість Ваґнера мала вплив на Ліста. А донька Ліста -- Козіма пізніше стала дружиною Ріхарда Вагнера.


Все життя фактично допомагаючи своїм друзям, підставляючи своє плече, а це Віктор Берліоз, Ріхард Вагнер...  Франц Ліст був спонсором.. Був багатою людиною, яка не числила грошей. Його концерти дуже добре оплачувалися, але тим не менше його звернення до храму почалося із того, що він проникся до глибини душі релігійними мотивами. Власне це проникнення у релігійну суть мистецтва було пов'язане насамперед із творчістю Й.С. Баха. Знаємо, що саме у Ваймарі творив Й.С. Бах.


Під впливом музики Баха його (Ліста) звернення до органу і дістало цікаве своє прочитання. Ми зараз послухаємо його знаменитий хорал "Nun danket alle Got" у виконанні Олени Мацелюх".


Під гарячі оплески Олена Мацелюх вийшла на сцену.


Отож, Франц Ліст -- Органний хорал "Nun danket alle Got" ("Дякуємо Тобі, Боже")


Це було дуже проникливо і зворушливо...Підносило до Неба!


Пробирало до кожної клітинки....


Справжня подяка Господу!


Чудове виконання і руками і ногами (так-так, на органі грають також і ногами ;) ).


Зосередженість...


Делікатність...


І величність...


Надзвичайно!


І завершення!!! Браво!!


"Ліст був ґеніальним артистом -- артистом-імпровізатором, який все своє життя був на публіці, він знав, що публіці подобається, він знав, що та помпезність, та урочистість, завжди захоплює людей.."


А тим часом Олена Мацелюх налаштовує регістри для наступного твору.


І ноти також ;)


"Людям хочеться чогось такого піднесеного. Таке звучання він (Ліст) видобував не лише із фортепіано, а й із органу, та й із симфонічного оркестру "


Але разом із тим є інша сторона Ліста. Зараз послухаємо зовсім іншу сферу творчості -- тиху молитву. "Радуйся, Маріє" у латинському варіанті звучить як "Ave Maria". Це ті слова, якими звернувся Архангел Гавриїл до Марії, коли сказав, що вона стане Матір'ю Нашого Спасителя. Ці слова взяли на озброєння багато музикантів, які почали творити і вокальну, і інструментальну музику. Слухаємо "Ave Maria""


Франц Ліст -- "Ave Maria" 
Олена Мацелюх - орган.

Тиха, піднесена молитва...
Франц Ліст створив справді шедевр молитовний...


Відчуйте себе на концерті...


Настільки делікатно і виважено, що боявся порушути цю ідилію якимось зайвим шумом..
Перфектне виконання! Легко...


Повітряно...


І таке ж легке повітряне завершення...


Поклін під оплески вдячних слухачів!


"Заглибившись у органне мистецтво, у творчість Й.С. Баха, треба було пізнати Лісту і глибини церковної музики, звідки все починалося, основи літургії треба було пізнати. І власне тоді Ліст звертається до григоріанського хоралу.




Григоріанський хорал лежить взагалі у основі всієї  західної традиції церковної музики . І власне "День гніву", який завершує цикл літургійний, став основою багатьох творів. Використовуючи цю тему, композитори створюють той образ, який має звершитись над людством -- "Судний день". В даному випадку, використовуючи цю тему, Франц Ліст мав на увазі, можливо, той останній шлях людини, і він назвав цей твір "Totentanz" або "Танцеь смерті". Власне пов'язаний із григоріанським хоралом, з його трансформацією у романтичному дусі, випливає неймовірна фантазія Франца Ліста, який, здається, із такої похмурої ідеї зумів зробити блискітливу музичну картину."


 Прем'єра!
 Франц Ліст -- "Totentanz" ("Танець смерті")
Виконує -- Меланія Макаревич 


На початку багато низьких нот...


Вони віртуозно чергуються і переходять у більш яскраві...


Дуже яскраво! 
Неймовірно віртуозна гра і майстерність!!


Захопливо!


Відчувається танець, яскравий, неординарний танець... танцеь смерті...


Експресія!!


Неймовірно проникливо..


Талант!


Глядачі у захопленні...


Руки...


Публіка завмерла.... Без коментарів...







Браво!!!





"У товорчості Франца Ліста смерть представлена своїм феєричним танцем. Цей неймовірний талант володіння людськими душами, представив навіть смерть у такому стилі. Через декілька днів минає 133 річниця смерті Франца Ліста. 133 роки минуло, а кращого піаніста ми собі уявити не можемо. Цю техніку на озброєння взяли собі сучасні митці і, якщо будете мати можливість, то 16 липня запрошуємо Вас на концерт, де будуть виконані наскладніші твори Франца Ліста для фортепіано -- "12 трансцендентних етюдів" у виконанні Андрія Макаревича. І, власне тут можна сказати, що композитор виходить за межі можливого.


Але ми повернемося до того, що відбувалося у життя Франца Ліста тоді, коли він був у захопленні від музики Ріхарда Вагнера і під враженням творчості Й.С. Баха. Композитор-романтик, який потрапив під вплив віяння символізму. Для Ріхарда Вагнера це була система лейтмотивів, які він трансформував у своїх операх, який об'єднував у загальну картину цілу оперу. Цей прийом взяв на озброєння Франц Ліст. Він і створив своєрідний пам'ятник свому кумиру Й.С. Баху, написавши "Прелюдію і фугу В-А-С-Н. 
 В-А-С-Н -- це ноти у латинській транскрипції, де зашифроване прізвище Й.С. Баха.:
В - Сі-бемоль
А - Ля
С - До
Н - Сі.
Якщо з'єднати ноти, то вийде невеличкий  струмочок.

А німецькою bach означає струмок.

Цей струмок звуків Франц Ліст зумів перетворити у море музики, або навіть океан".


 Франц Ліст -- Прелюдія і фуга на тему "B-A-C-H" 
Виконує: Олена Мацелюх.

Глядачі тільки почули перші звуки і одразу в захопленні!


Зачаровані...


А це все неймовірний Франц Ліст і його перфектно-віртуозне виконання Оленою Мацелюх.


Твір дуже складний.
Олена Мацелюх грає не лише руками, а й ногами.



А також одночасно і руками, і ногами у швидкому темпі.
Це велика майстерність


Повне занурення у море музики!


Зосередженість!


Відчуйте музику... Море музики у перфектному виконанні!
Без коментарів...
















І завершення!!


Браво!! Гучні оплески!!!
І задоволена Олена Мацелюх.


Та поклін!


Ось такі задовлені глядачі! Оплески не затихали довго ;)


"Олена Мацелюх є директором, організатором Фестивалю "Pizzicato e Cantabile" і виступає одночасно у кількох дуетах. Сьогодні із фортепіано дует, у середу 17 липня дует із флейтою Пана, 5 серпня дует із скрипкою і сольний виступ - Бах та Вівальді, і 11 серпня в концерті-закриття Олена Мацелюх виконає знаменитий концерт Франсіса Пуленка для органу із симфонічним оркестром і з литаврами. Власне кажучи, на таких людях і тримається фестиваль -- люди, які вміють і організувати, і заграти, і разом з тим  запалити своїм бажанням, донести перлини світової музики до людей. Власне їй і належить першовідкриття композитора, який зовсім невідомий, навіть у нас -- П'єтро Йон. Це італо-американський композитор.


Цікаві паралелі між Францом Лістом і П'єтро Йоном. Якщо ми говоримо про Ліста, як про угоро-німецько-австрійського композитора, він сам себе вважав людиною Європи, то П'єтро Йон ступив ще на крок далі  -- він поїхав у Сполучені Шати і через це, половину свого життя провівши там, вважається також і італійським, і американським композитором. Зрештою, не тільки цей факт такого подвійного громадянства є у значенні творчості цих 2-х композиторів. Вони обидва грали і на фортепіано, і на органі, а також були пропагандистами гри на цих інструментах. Якщо взяти іще й іншу сторону життя, між ними не так багато різниці . Всього лише тиждень. Тиждень після смерті Франца Ліста народився П'єтро Йон. Він народився у П'ємонті -- область Італії, яка є найближчою до Швейцарії. Його музичні студії розпочалися спочатку у Мілані, Турині, Академії св. Сицилії у Римі. П'етро Йон присвятив себе органній музиці і власне там -- у Ватикані, його творчість помітили. Цей момент, коли Ватикан об'єднує П'єтро Йону і Франца Ліста, адже життя привело Франца Ліста до того, що він прийняв сан аббата у Ватикані. І власне там під впливом Ватикану, церкви, він творив свої знамениті релігійні твори.


Ватикан, який був таким останнім притулком Франца Ліста, дав подих у життя, у світ П'єтру Йоні. Саме туди, у Ватикан приїхав священик із США із Нью-Йорка, із Собору св. Патрика, який вибирав собі когось на заміну, бо його органіст підписав контракт і мав їхати на гастролі. І тоді він побачив П'єтро Йону, запропонував йому поїздку у США. І так розпочалось власне бурхливе створення досягнень П'єтра Йони на американському континенті. Він був зайнятий якраз релігійними тематиками, у своїй музиці спирався на григоріанський хорал. Франц Ліст теж використав григоріанський хорал у своїй творчості, зокрема у "Totentanz", то П'єтро Йон створив цілий "Григоріанський концерт". Це найбільш  знаменитий його твір , який в Україні ще не виконувався. Тому зараз це буде прем'єра. Є версія для органу із оркестром і власне парлельно для органу і фортепіано. Прем'єра, яка власне завдяки Олені Мацелюх потрапляє сьогодні на Фестиваль. Слухаємо сьогодні 2, 3, і 4 частину "Concerto Gregoriano" П'єтро Йони."


Виконуватимуть цей прекрасний концерт прекрасні музиканти -- Олена Мацелюх (орган) та Меланія Макаревич (фортепіано).


Поклін публіці під оплески і...


Pietro Yon -- "Concerto Gregoriano" (Частина ІІ, ІІІ, IV)

Почався твір із низьких регістрів органу, а також легких тембрів із додаванням легких "краплинок" фортепіано.


Повітряно...


Легко...


Майстерно!




І так...


Впізнаються мотиви григоріанського хоралу..


Відчуйте це на фото... Насолодіться музикою... Без коментарів...














Яскраве завершення!!! Браво!!


І задоволені виступом музиканти -- "королеви" органу та фортепіано ;)


Зал вибухнув гучними оплесками!


А також квіти від юних шанувальників ;)



Браво!!




Подяка усім!


Браво та гучні оплески лунали декілька хвилин, не замовкаючи..


Ось так!




І на завершення, як годиться, фото із шанувальниками ;)


А також фото для талановитих королев ;)


Та й для усіх разом ;)


Ну як же ж не зробити фото кожній красуні окремо? Ніяк ;)

Спочатку для Меланії.


А також і для Олени Мацелюх -- організатора Фестивалю


Королівський концерт -- саме те, що треба для Відкриття ІV Міжнародного Фестивалю концертів літньої пори "Pizzicato e Cantabile"

Маю надію, Вам вдалось побувати там завдяки статті ;)
Чекаю Ваших коментарів ;)   

 Попереду іще багато чудової музики ;)
А ми із Вами зустрінемось вже 16 липня 2019 (вівторок) о 19:00 на концерті "Франц Ліст. Етюди" у Львівській національній філармонії. Квитки ТУТ або у Касі Філармонії.
 
З повагою, Ваш фотограф Роман Тупись.
----------------------------------------
  Хочете "живі" та "душевні" фото?
Дзвоніть і не пошкодуєте:
0509787625
0678663195
----------------------------------------
Цікавить фотозйомка -- пишіть мені:

Немає коментарів: