Привіт всім!
Фотограф Роман Тупись вже тут ;) Із захопливим незвичайним концертом ґеніїв -- Й.С. Баха та А.Л. Вівальді, який відбувався 5 серпня 2019 року під час IV Міжнародного Фестивалю концертів літньої пори "Pizzicato e Cantabile" у Львівській національній філармонії. Концерт незвичайний тим, що із "живими" картинами ;) Як це і що це? А про все найцікавіше детальніше далі...
Що ж, перейдемо до "оживлення" ґеніїв.
Та спочатку сфотографуємо відомого чеського органіста -- професора Петера Плани (його концерт був наступного дня, то ж із ним ми іще побачимось)
Необхідно привітатись із органом ;)
На ньому гратиме провідна львівська органістка Олена Мацелюх. Спочатку вона буде сама, а потім до неї доєднається скрипалька-віртуоз -- Оксана Гаргай.
Бах теж є ;)
Привітався і з ним також ;)
А ось і фарби неймовірної художниці-чарівниці Ольги Куц. Саме завдяки ним і таланту Ольги Куц музика "оживе".
Тут іще пусто... Та зовсім скоро все буде по-іншому.
А ось і доказ -- повне глядачів фойє ;)
Тож поки що можна трішки поспілкуватись ;)
"Фарби! Ви готові?" -- запитав я.
"Готові!" -- відповіли вони мені голосно, весело і яскраво ;)
Орган почувши відповідь фарб, теж сказав своє слово:
"Я т-е-е-е-е-е-ж г-о-о-о-т-о-о-о-в-и-и-й!"
"Я т-е-е-е-е-е-ж г-о-о-о-т-о-о-о-в-и-и-й!"
Раз усі готові, то ж можна вже займати місця ;)
Швиденько-швиденько йдемо.
Влаштовуємось зручніше ;)
І починаємо!
Відомий львівський композитор Богдан Котюк вестиме сьогодні концерт. Ось такими були його слова на початку:
"Доброго вечора, шановні пані і панове! Ми Вас вітаємо у залі імені Станіслава Людкевича Львівської національної філармонії, де сьогодні відбувається 8-й концерт IV Міжнародного Фестивалю концертів літньої пори "Pizzicato e Cantabile". Наш Фестиваль має позаду прекрасних 7-м концертів, у яких виступили найвидатніші музиканти Франції, Хорватії. Попереду у нас також концерти музикантів із Чехії та Америки. Сьогоднішній концерт є присвячений музиці епохи бароко, ґеніям цієї епохи. Не лише “Le quattro stagioni” А.Вівальді, а й шедеврам Й.С. Баха. На сьогоднішньому концерті основний тягар несе директор Фестивалю -- провідна українська органістка Олена Мацелюх. Вона була організатором всіх запрошених гостей із закордону, а також із України, які взяли і візьмуть участь у концертах Фестивалю.
Сьогодні 1-ша частина концерту буде присвячена музиці Й.С. Баха --
музиці для органу, яка була написана юним Й.С. Бахом у перший період
його творчості -- Ваймарський період. Адже до 20-тирічного віку
композитор здобув таку популярність у Європі, що його вважали найкращим
органістом. Твори із Ваймарсього періоду -- це майже 10-ть років, які
прожив Й.С. Бах у опікунському оточенні Ернста Ваймарського. Ґерцог не
тільки опікувався Й.С. Бахом, він спонсорував його творчість.
Ґерцог був
композитором, музикантом, який дуже глибоко розумів музику. І через це у
той період Й.С. Бах створив багато своїх шедеврів: прелюдії і фуги,
фантазії і фуги, токати і фуги, у більшості своїй належали саме до цього
періоду. Це ті шедеври органного мистецтва, які залишились назавжди.
Деякі із них ми сьогодні почуємо. Але це не тільки стосується музики,
яка із 2-х частин складається -- прелюдія і фуга, токата і фуга. Це
також стосується і концертів, які Йоганн Себастьян Бах писав у цей
період. Ті концерти мають особливе своє значення, адже у Ваймарі Й.С.
Бах познайомився із творчістю Антоніо Лючіо Вівальді.
А.Л. Вівальді
приїхав до Ернста Ваймрського для того, щоб отримати підтримку у виданні
своїх творів. За допомогою Ернста Ваймарського Вівальді популяризував
свою музику. До популяризації також спричинився і Й.С. Бах, адже саме
йому належить транскрипція або ж таки своє власне
прочитання як концертів для скрипки із оркестром А.Л.Вівальді, так і
концертів самого Ернста Ваймарського. Власне ці концерти стали основою
концерту для органу Й.С. Баха.
Ми сьогодні розпочинаємо нашу зустріч із
творчість ґеніального композитора, вершини епохи бароко -- Й.С. Баха із
його "пробного" твору. Пробного у сенсі оволодіння формою, коли цей
молодий чоловік ще не визначився остаточно. Він прекрасно імпровізував
на органі, чудово володів органом, але ще остаточно не визначився, а
якою ж має бути форма. Ось ця Фантазія і фуга ля-мінор, яку ми зараз
почуємо, складається фактично із такої великої прелюдійної частини, далі
є фуга, а пізніше, ніби знову, іще одна фантазія. Імпровізаційного
характеру будова, яка доводить те, що молода людина не могла недосказати
-- він хотів із приводу тої фуги іще щось дорозповісти,
доімпровізувати. Фантазія і фуга ля-мінор у залі Львівської національної
філармонії на органі звучатиме вперше".
Отож, у виконанні Олени Мацелюх звучить.
Й.С. Бах -- Фантазія і фуга соль-мінор (BWV 542)
Фантазуємо разом із Бахом.
Легкі тембри доповнюються більш низькими, створюючи гармонію.
Фантастична музика і бездоганна техніка гри.
Відточеність рухів.
Зосередженість..
Натхненно..
Чудова координація ніг і рук -- майстерність у кожному дотику.
Неймовірно ґеніальна музика -- поєднання талантів композитора та виконавця.
Повне занурення...
Занурюйтеся і Ви...
І...
Завершення!
Гарячі оплески одразу пролунали.
Подяка публіці!
"Й.С. Бах народився у сім'ї скрипаля Амвросія. Прізвище Бах було настільки популярне не тільки у Айзенаху, а й у цілій Тюрінгії, де він народився і ріс, що говорили "Бах, значить музикант, а якщо музикант, то обов'язково має мати прізвище Бах". Місце, де розпочався творчий шлях -- Ваймар, стало знаменитим трішки пізніше, коли туди прийшли Гете і Шіллер зі своїм театром. Сто років до того, як з'явився на світ Й.С. Бах, Франкфурт став знаменитим. Саме там Мартін Лютер зробив переклад Святого Письма. Протягом місяця він присвятив весь свій час, щоб перекласти на німецьку мову Слово Боже і донести його до простого люду. А ще, взявши мелодії народу, поклав на них слова Святого Письма, таким чином створив протестантський хорал, який став основою творчості багатьох німецьких композиторів, в тому числі Й.С. Баха.
Йоганн Себастьян Бах написав понад 200 хоралів. Із них особливо
відрізняється один, який є квінтесенцією всієї творчості Й.С. Баха. Він
казав: "Все що я можу, все що я вмію, все що я знаю, всім цим я завдячую
Господу". Він все своє життя працював у храмі, працював для Бога. За
допомогою Бога від створив неймовірний скарб для людства -- 1126 творів.
Серед них той хорал, який ми зараз почуємо, особливе місце зайняв -- "Ich ruf’ zu Dir, Herr Jesu Christ"."
Олена Мацелюх настроїлась...
Слухаємо
Й.С. Бах -- "Ich ruf’ zu Dir, Herr Jesu Christ" (BWV 639)
Хорал дуже повітряний, проникливий, тихий, то ж багато фото не буде, щоб не порушувати атмосферу...
Завершення... І оплески.
"Ми говоримо про те, що творчість Й.С. Баха є вершиною поліфонізму. Стиль, який визначається математичними особливостями, адже там треба дуже добре калькулювати, добре вираховувати, щоб кожна нота стала так на своєму місці, щоб все було співзвучно, у гармонії. Деякі математики не змогли розгадати, яким чином Й.С. Бах настільки глибокі речі запрограмував у своїй поліфонії. Що цікаво, у Ваймарський період зароджується новий стиль -- "ґалант". Одним із представників цього стилю був Антоніо Вівальді, який приїхав до Ваймара. Під впливом А.Л. Вівальді навіть Ернст Ваймарський також писав свої концерти. І ось, ми почуємо, що навіть у бахівській творчості відчувається вже цей стиль ґалант. Слухаємо зараз Концерт соль-мажор у 3-х частинах: Allegro, Grave, Presto "
Й.С. Бах -- Concerto G-Major BWV 592 (за Ернстом Ваймарським) із 3-х частин:
Allegro, Grave, Presto.
Фантастично!!
Яскраво! Галантно!
Чудова робота рук і ніг!
Ось тут ближче ноги ;)
Були і тихі моменти із цікавими тембрами.
І знову усі барви звучання!! Слухайте без коментарів... Най фото "звучать".
Яскраве завершення!! Браво!!!
"Працюючи у храмі, у обов'язки Й.С. Баха було не тільки писати музику для органу, але також і кантати. Кантати писалися для того, щоб на Службі виконувати їх і разом із текстом. Таким чином Й.С. Бах у свої молодіжні роки заклав свою творчу концепцію. Не тільки для органу писав, а й для клавесину, для скрипки, для флейти. Це був період, коли становився цей ґеній.
Ґеній, який до сьогоднішнього дня
знаний у цілому світі, як найкращий, найвидатніший композитор не тільки
епохи бароко, а й взагалі із усіх композиторів. Це композитор, який не
просто створив свій стиль, він підсумував все те, що було створено до
нього. Це оцінили сучасники -- вже навіть молодому Баху поставили пам'ятники у
містах, де він молодіжні роки свої провів, де він грав, працював. --
Арнштадт, Люнебург, Мюльгаузен, Ордруф. Пам'ятники, де сидить молодий
Бах, сповнений надій, бажання творити, і це прекрасно. Бо ми знаємо образ
такого вже поважного Баха, наприклад там, де він похований -- у
Томаскірхе (Ляйпциг). Поруч із костелом є пам'ятник -- поважний чоловік у
перуці стоїть на фоні труб органу.
Але ми можемо багато говорити про
пам'ятники Й.С. Баху, але найкращим пам'ятником є його творчість. Є
твір, який абсолютно точно кожен може визначити із перших нот, що це не
просто є Бах, а це є органна музика, вершина. Через це вона зараз
прозвучить -- Токата і фуга ре-мінор."
Оплески!!
Слухаємо
Й.С. Бах -- Токата і фуга ре мінор (BWV 565)
Звучать знайомі фантастичні акорди...
Бездоганне виконання! Слухаємо фото... Без коментарів...
Завершення!!!
Браво!!!
"Олена Мацелюх по праву вважається одним із кращих інтерпретаторів творчості Йоганна Себастьяна Баха у цілій Європі. Вона відкриває вже не один Бахівський фестиваль у Брно, Кракові, Вроцлаві. Власне наш Фестиваль став міжнародним через зв'язки, які має Олена Мацелюх у цілій Європі. Її знають добре у Європі, і на її прохання приїхати і взяти участь у нашому Фестивалі, відгукуються найкращі провідні майстри. Зараз вона повернулася із маленького турне із Оксаною Гаргай, яка зараз буде також на цій сцені. Повернулися із Польщі, де звучав Антоніо Лючіо Вівальді. Вівальді, який створив також свій неповторний стиль. Він відрізняється від творчості Й.С. Баха. А.Л. Вівальді був на 7-м років старшим. Якщо Й.С. Бах -- це глибина, поліфонізм, насичення переживанням глибин людських емоцій, то А.Л. Вівальді -- створив стиль розважальної музики на той час. Цей стиль особливо проявився у його концертах. Як у свій час Й.С. Бах вважався найкращим органістом, так А.Л. Вівальді -- вважався найкращим скрипалем та мандоліністом. Він писав концерти для скрипки соло і мандоліни соло із оркестром, яким він сам керував і для якого написав понад 500 концертів.
Серед них є особливий цикл, який складається із 4-х концертів. Цей цикл він назвав “Le quattro stagioni” або "Чотири пори року".
Пори року А.Л. Вівальді показав у дуже цікавому світлі. Перш за
все, треба сказати, що і до Антоніо Вівальді була звукозображальність у
музиці. Це особливо яскраво проявилося у французьких клавесиністів.
Зозулі, солов'ї чи інші пташки, струмочки, зображалися за допомогою
музичних інструментів. Гроза у оперних виставах Верді. Натомість А.Л.
Вівальді вперше створив програмну музику і “Le quattro stagioni”
є першим програмним твором в історії музичного мистецтва. Програмний
твір складається не стільки навіть із 4-х концертів, скільки із 12-ти
окремих частин -- 12-ти місяців. Так він представив всі пори року --
починаючи із березня і закінчуючи лютим. Звичайно, там також є елементи
звукозображальності. Ці звукозображальні елементи -- це не тільки гроза,
пориви вітру, цокання зубів змерзлої людини, настирливе дзижчання мух,
гавкіт собаки... Все це є, а також є абсолютно неповторний цикл сонетів.
12-ть сонетів А.Л. Вівальді розповідають про те, що музика зображає
кожного місяця. Власне у такому вигляді ми сьогодні і послухаємо
“Le quattro stagioni” -- кожному місяцю буде передувати сонет, який я (Богдан Котюк -- примітка), намагався перекласти із італійської мови у доступному для публіки плані, то ж зачитуватиму перед початком кожного місяця.
“Le quattro stagioni” -- кожному місяцю буде передувати сонет, який я (Богдан Котюк -- примітка), намагався перекласти із італійської мови у доступному для публіки плані, то ж зачитуватиму перед початком кожного місяця.
Ще
одна особливість є -- А.Л. Вівальді створив концерт для скрипки із
оркестром. А сьогодні ми маємо скрипку і орган. Орган може замінити
цілий оркестр -- це найбільш досконалий музичний інструмент, який має
таке багатство тембрів, що може не просто відтворити оркестрові барви,
може багато чого із звуконаслідування відтворити, чи навіть зовсім
іншими звуками, яких немає у оркестровому письмі.
І,
нарешті, іще одна особливість сьогоднішнього концерту -- музика Антоніо
Лючіо Вівальді і його сонети, які я зачитаю, будуть супроводжуватись
відеорядом, який повстане у Вас на очах. Художниця малюватиме "на живо" і
Ви будете бачити, як художник бачить кожен місяць, зміни пір року.
Таким чином, ми побачимо ті глибокі думки, які проявив А.Л. Вівальді,
описуючи життя людини -- як вона змінюється протягом року, чим вона
живе, що її хвилює і які думки до неї приходять. Сюжет пов'язаний із
природою, яка має величезне значення для нас -- ці катаклізми природні
або філософські катаклізми, ці зміни, які впливають на життя.
Оксана Гаргай -- скрипка, Олена Мацелюх -- орган, художниця Ольга Куц і я Богдан Котюк -- зачитаю сонети.."
Концерт № 1, мі мажор
"Весна" ("La primavera")
"На порозі весна й щебетання щасливих мелодій,
І струмки із шовковим дзюрчанням природи,
І струмки із шовковим дзюрчанням природи,
Та зчорніє враз небо мов злодій,
Громи, блискавиці.
Змовкне пташечка рання;
та й знову почне при нагоді."
"Березень"
І от починає творити художниця Ольга Куц
А все це завдяки чудовій музиці А.Вівальді і прекрасному виконанню Оксани Гаргай та Олени Мацелюх.
Творіння!!
Музика натхненна і мажорна!
Відео завжди хтось знімає ;)
І от весна вже з'являється -- зелені поля і дерева, струмки...
А струмки мелодій пливуть звідси...
Творіння...
І ось така весна на завершення березня ;)
(кольори можуть трішки відрізнятись від тих, які є насправді, це через особливість проектора та екрану)
Квітень:
"А ось, на заквітчанім полі
Серед шелесту трав насолоди
З вірним псом спить вівчар на роздоллі"
Ось песик з'являється із із під пензлика талановитих рук Ольги Куц.
І вівчарик теж є -- придивіться :)
Аж ось і Травень підкрався:
"Дуда, дуда пасторальна свято весни відкриває
Німфи у танець усіх пастухів закликають
Там, де весни кришталеве бринчання"
Фантастика! Наші німфи музичні у танець закликають ;)
"Слухаємо" фото без коментарів...
Концерт № 2, соль мінор.
"Літо" ("L'estate")
"Час палючого сонця настав
І людину, й стада, і сосну припіка.
Зозулине куку потьмяніло також
Скоро щиглика голос їй прийде у підмогу
Вітер заходу в ніжний полон заточив
Разом з вітром північним, що рве крізь пітьму.
Плач пастушка сповістив:
Не уникнути шторму і бурі"
"Червень"
Міняються також і кольори на сцені, щоб іще більше передати атмосферу пір року.
Нема іще що тут говорити..
Насолоджуйтесь музикою, яка "звучить" із світлин...
Без коментарів...
"Крадеться усім тілом,
крадеться із шиї до колін немов печерна боязнь
Боязнь громів, блискавки страшної
А мухи, мухи, полчищами..."
"Липень"
Тікає пастушок... Буде буря...
Аж ось і шторм!! Блискавиці..
Чарівниця Ольга Куц.
Емоційно!
Аж ось і осінь настала...
Концерт № 3, фа мажор
"Осінь" ("L'autunno")
"Спів селянський і радість святкова
Добрий, вдалий врожай!
Почастують вас келихом Вакха з лікером
І завершить усю насолоду вечірню
У любові обіймах п'янкий ніжний сон".
"Вересень"
Насолоджуємось музикою: осінню, лікером і сном...
Фото без коментарів.. Із емоціями і настроєм.. "Розкажуть" все...
Зима настала ;)
Концерт № 4, фа мінор
"Зима" ("L'inverno")
"Промерзло тремтіти у вітру завіях
Пори снігової долати замети. збиваючи ноги,
А зуби, зуби цокочуть неначе підкови"
"Грудень"
І тепер відчуваємо зиму... Без коментарів...
Браво!!! Нестримні оплески!!
Задоволені артисти!!
Овації стоячи!!
Браво!!!
От така чудова картина -- витвір мистецтва!!
Спільне фото після концерту мусить бути ;)
А також і для чарівних талановитих ;)
І ще так!!
Щиро дякую за чудовий вечір із фантастичною музикою!!
А Вам сподобалось?
Чекаю Ваших коментарів ;)
Попереду іще стаття про концерт органіста, професора Петера Плани із Чехії ;)
Дочекайтесь!
А ми із Вами зустрінемось вже 11 серпня 2019 (неділя) о 19:00 на концерті "Нью-Йорк -- Львів. Концерт-закриття Фестивалю Pizzicato e Cantabile" із фантастичною програмою у Львівській національній філармонії. Квитки ТУТ або у Касі Філармонії.
А Вам сподобалось?
Чекаю Ваших коментарів ;)
Попереду іще стаття про концерт органіста, професора Петера Плани із Чехії ;)
Дочекайтесь!
А ми із Вами зустрінемось вже 11 серпня 2019 (неділя) о 19:00 на концерті "Нью-Йорк -- Львів. Концерт-закриття Фестивалю Pizzicato e Cantabile" із фантастичною програмою у Львівській національній філармонії. Квитки ТУТ або у Касі Філармонії.
З повагою, Ваш фотограф Роман Тупись.
----------------------------------------
Хочете "живі" та "душевні" фото?
Дзвоніть і не пошкодуєте:
0509787625
0678663195
----------------------------------------
Немає коментарів:
Дописати коментар