Привіт всім!
Фотограф Роман Тупись вже тут ;) Із новим цікавим дописом, якого напевно вже усі зачекались. А мова піде, як легко здогадатись із назви статті, про "Концерт-лекцію органної музики Й.С.Баха із поясненнями" у рамках Першого у Львові Сипозіуму давньої музики: "Одна Європа -- дві культури: музика Заходу та Сходу у порівнянні" (далі -- просто Симпозіум), який організувала швейцарсько-українська асоціація Haliciana Schola Cantorum. Відбувався він 20 -- 25 листопада 2016 року. Було дуже пізнавально, доступно і цікаво. Ця стаття про 1-шу лекцію Симпозіуму. Детальніше далі...
Отож, продовжимо ;)
Симпозіум проходив у різних цікавих та символічних локаціях міста із залученням професора Ангеліки Мотс -- Schola Cantorum Basiliensis (Швейцарія), а також професорів та викладачів Львівської національної музичної академії ім. М. Лисенка.
Так, напевно я вже Вас втомив своїми текстами, то ж нарешті до основного -- до концерту-лекції :)
Ще Бетховен казав: "Баха слід було називати не Бахом (bach із німецької означає струмок -- прим.), а морем".
Це іще молодий Бах -- не творець "Органної книжечки", який вже був старшим і досвідченим композитором
Сьогоднішній концерт унікальний тим, що вперше в Україні органні хорали Баха будуть виконуватись таким чином -- із хором і перекладом.
Симпозіум проходив у різних цікавих та символічних локаціях міста із залученням професора Ангеліки Мотс -- Schola Cantorum Basiliensis (Швейцарія), а також професорів та викладачів Львівської національної музичної академії ім. М. Лисенка.
Так, напевно я вже Вас втомив своїми текстами, то ж нарешті до основного -- до концерту-лекції :)
20 листопада 2016 року у Храмі Премудрості Божої (Український Католицький Університет), що по вул. Козельницькій 2а відбувалось перше дійство.
Ось такий він гарний ;)
Біля входу усіх зустрічав банер, що повідомляв -- Ви на правильному шляху ;)
Всередині дуже затишно, світло і повітряно.
Єдине, що церква іще не прикрашена розписами, та це справа часу.
Бароковий 3-х мануальний орган Kisselbach зручно собі ось так влаштувався.
І тут теж банер ;)
Музичний красень зблизька.
З'явились перші відвідувачі.
До органу під'єднані колонки та підсилювач, щоб він краще звучав у великому приміщенні церкви.
Для того, щоб налаштувати звук і так званий "центр звучання", необхідно зіграти.
Іван Духнич -- органіст, випускник музичної академії Базеля (Schola Cantorum Basiliensis), а також керівник проекту Haliciana Schola Cantorum саме грав невеликий фрагмент, щоб все правильно звучало.
Перекинутись поглядом із майстром по звуку необхідно.
Ось такий він -- звуковий пульт ;)
Ще трішки налаштувань.
Професор Ангеліка Мотс із Швейцарії (Schola Cantorum Basiliensis) була у доброму гуморі.
Потрібно іще вирішити деякі організаційні моменти.
Задумливий погляд професора...
Відвідувачів стає ще більше.
Всі позитивні, єдине, що дехто від мене заховався :)
Ви добре придивіться і його побачите ;)
Така собі вправа на уважність.
Ще трішки роботи із паперами.
Налаштування органу.
Хор Taize Львів і його керівник Анастасія Щирба влаштували невеличку репетицію у церкві перед концертом.
Анастасія Щирба дуже емоційно диригує.
Ось її партитура -- вдалось підглянути ;)
Так це відбувалось.
Глядачі вже приковані поглядами і заворожено слухають хор...
Це всього лише репетиція, а що ж буде далі на концерті? ;)
Оператор-відеограф Герман Гошкадор налаштовував апаратуру.
Вдалось його підловити за цим процесом ;)
Тим часом хор іще співав...
Ну і ще декілька хоралів заспівали разом із органом, щоб відточити синхронність.
Публіка все прибувала -- із задоволенням та цікавістю за всім спостерігала.
Хор і далі співав, відточуючи кожне слово.
Наш ведучий теж дивився за усім, що відбувалось.
Цікаві розмови,
ще деякі нюанси,
а також робота із асистентом, щоб у найскладніших творах допомагала і органіст не відволікався.
Мікрофони і окуляри готові ;)
Різна й різна публіка -- кожному цікаво послухати лекцію, концерт і щось нове дізнатись про музику і Й.С. Баха.
Асистент органіста готується,
а хор вже знову у церкві, але тепер "при параді", то ж значить зараз буде початок :)
Досить багато людей прийшло.
І от, наш ведучий Михайло Квасюк привітав усіх присутніх на концерті органної музики.
Подякував усім тим, хто посприяв проведенню концерту, а зокрема Українському Католицькому Університету та особисто о. Богдану Праху, прекрасному хору Тезе Львів і його керівнику Анастасії Щирбі, професору із Швейцарії Ангеліці Мотс, яка спеціально приїхала до Львова, щоб взяти участь у цій події.
Подякував усім тим, хто посприяв проведенню концерту, а зокрема Українському Католицькому Університету та особисто о. Богдану Праху, прекрасному хору Тезе Львів і його керівнику Анастасії Щирбі, професору із Швейцарії Ангеліці Мотс, яка спеціально приїхала до Львова, щоб взяти участь у цій події.
Розповів він і про саму організацію Haliciana Schola Cantorum. Ця організація є неприбутковою і заснована у Швейцарії випускниками Schola Cantorum Basiliensis. Вона займається вивченням історично обґрунтованого виконавства. Тобто, якщо по простому-- як правильно грати музику Й.С. Баха чи Моцарта, щоб вона звучала так, як і у їхні часи.
Отож, Haliciana Schola Cantorum взяла собі за мету займатися цим в Україні.
До слова запрошуємо професора Ангеліку Мотс, яка коротко розкаже нам, у чому ж такі унікальні твори Й.С. Баха. Декілька слів про професора А.Мотс. Вона є завідувачем кафедри історії музики та нотації музичної
академії у Базелі, професором академії мистецтв у Цюріху та почесним
професором університету Відня.
Треба записати на телефон, щоб потім показати іншим ;)
Приготувались.
Хор Тезе теж уважний ;)
І от Ангеліка Мотс розпочала свою коротеньку лекцію і, що найцікавіше, так це те, що вона привіталась українською.
А ще згадала українське прислів'я: "Велика хмара -- малий дощ".
До чого тут це? -- хтось напевно б запитав. Та Ви зачекайте -- зараз все дізнаєтесь ;)
А ще згадала українське прислів'я: "Велика хмара -- малий дощ".
До чого тут це? -- хтось напевно б запитав. Та Ви зачекайте -- зараз все дізнаєтесь ;)
А це прямо стосується Й.С. Баха, із тою лиш різницею, що все кардинально навпаки: "Маленька хмарка -- великий дощ"
Ось так виглядала "Маленька органна книжечка" Й.С. Баха. але "маленька" стосуються лише її розміру, а не наповнення ;)
Ось так виглядала "Маленька органна книжечка" Й.С. Баха. але "маленька" стосуються лише її розміру, а не наповнення ;)
У свої часи Бах був не завжди був великим і високоповажним, як це ми можемо десь читати.
Ще Бетховен казав: "Баха слід було називати не Бахом (bach із німецької означає струмок -- прим.), а морем".
Ось на цьому фото ми бачимо молодого чоловіка ;)
Як Ви думаєте хто це? А це молодий Бах в Арнштадті.
Як Ви думаєте хто це? А це молодий Бах в Арнштадті.
Пані Ангеліка зазначила, що їй більше подобається говорити про Баха, як про зухвалого молодого хлопця. І дивлячись на нього, на цьому пам'ятнику одразу можна зрозуміти, що він
робив якісь зухвалі вчинки ;)
Високоповажні люди колись критикували його хоральні прелюдії.
В чому причина? Казали, що ці прелюдії є занадто довгими. Баха це дістало і він вирішив зробити кардинально інше?!
Високоповажні люди колись критикували його хоральні прелюдії.
В чому причина? Казали, що ці прелюдії є занадто довгими. Баха це дістало і він вирішив зробити кардинально інше?!
Всі задумались... Що ж він зробив? ;)
А Бах зробив ці хоральні прелюдії дуже й дуже короткими :)
Ось така крайність :)
Ось така крайність :)
Це іще молодий Бах -- не творець "Органної книжечки", який вже був старшим і досвідченим композитором
Софія Богославець та Ольга Котс перекладали дуже швидко, чітко, не пропускаючи нічого важливого.
Бах поставив собі мету -- написати 164 хоральні прелюдії для цієї "Органної книжечки".
Що ж він робить, щоб досягнути мети?
А ось як -- пише назву прелюдії, розграфляє її і вже на наступній сторінці пише нову назву, таким чином залишаючи лише одну сторінку для написання твору.
Ось так це виглядало -- можете побачити на слайді ;)
І вже написана прелюдія виглядає ось так ;)
Він мусів послуговуватись новою органною табулатурою, яка була на той час, щоб все помістити на одній сторінці.
Більш детальніше зможете побачити на фото пізніше, якщо тут погано видно ;)
Із усіх запланованих хоралів, йому вдалось написати лише 46. Але навіть цих 46 є наче "концентратом", який показує особливості творчості Й.С. Баха.
Ось одна із особливостей -- на відміну від своїх сучасників, Бах намагався писати так, щоб музика відповідала слову, а також вкладав глибокий зміст. Це можна відслідкувати на прикладі його хоралів.
Ось одна із особливостей -- на відміну від своїх сучасників, Бах намагався писати так, щоб музика відповідала слову, а також вкладав глибокий зміст. Це можна відслідкувати на прикладі його хоралів.
Публіка затамувавши подих слухала професора Ангеліку Мотс, а дехто навіть очі закрив :)
Сьогодні ми будемо мати змогу почути різноманітні хорали, зокрема написаний ще до Реформації "Цей день, який сповнений радості", а також під час Реформації "Отче наш Небесний".
Саме дистанція між Бахом і нами буде у цьому концерті підкреслена.
Дві молоді матусі прийшли послухати лекцію та чудову музику :)
Якщо придивитись, то можна побачити дитячий візочок ;)
То ж якщо дуже хочеться, то нема проблем щось зробити ;)
І ще така публіка.
Аж ось і самі записи у "Органній книжечці" ближче і виразніше.
Дуже цікаво!
Неможливо відірватись ;)
Ангеліка Мотс побажала усім чудових вражень від музики, бо "із маленької хмарки потекло безмежне море"!
Оплески для професора Ангеліки Мотс !!
Ведучий Михайло розповів про те, що концерт буде свого роду ілюстрацією музичного оформлення Богослужіння у західній церковній традиції, у якій використовували органну музику. Вона повинна налаштовував церковну громаду на молитву і на свято, яке відзначали у певний день.
Кожне Богослужіння розпочиналось і завершувалось із невеличкого вступного інструментального твору. Сьогоднішній концерт теж розпочнеться із святкової прелюдії і фуги соль-мажор, а потім буде цикл хоралів, про які ми вже чули від професора А.Мотс.
Також, ведучий попросив між творами не аплодувати, хіба після останнього. Чому так?
А тому, що концерт є молитовним із глибокими духовними текстами.
Кожне Богослужіння розпочиналось і завершувалось із невеличкого вступного інструментального твору. Сьогоднішній концерт теж розпочнеться із святкової прелюдії і фуги соль-мажор, а потім буде цикл хоралів, про які ми вже чули від професора А.Мотс.
Також, ведучий попросив між творами не аплодувати, хіба після останнього. Чому так?
А тому, що концерт є молитовним із глибокими духовними текстами.
Ще трішки і ми почуємо орган ;)
Й.С. Бах -- "Прелюдія і фуга соль-мажор"
Іван Духнич торкнувся клавіш і орган наповнив церкву неймовірним звучанням.
Під час гри йому допомагала помічник, щоб Іван міг повністю віддатись грі і не відволікатись на перегортання нот або перемикання регістрів.
Надзвичайно проникливо, із душею звучав орган.
Як бачимо, органіст грає не лише руками, а й ногами теж.
Зачаровані глядачі завмерли, боячись необережним звуком чи подихом порушити особливу атмосферу.
Залишу Вас наодинці із емоціями органіста Івана Духнича і публіки -- без коментарів.
І от блискуче емоційне завершення!
Ведучий Михайло Квасюк розповів про принципи побудови хоралів.
Ви знали який він? Зараз дізнаєтесь ;)
В основі хоральна мелодія, яку громада співала і знала добре. Саме ці загальновідомі мелодії того часу Й.С. Бах взяв за основу своїх органних фантазій і заховав їх поміж голосами.
Сьогодні ми чутимемо при кожному хоралі спочатку оригінальну мелодію у виконанні хору, а опісля відразу органну версію Баха. Деколи слід добре прислухатись, бо Бах любив прикрашати додатковими нотами основну мелодію, яку виконував хор.
У часи Баха ці мелодії співав не хор, а усі люди в церкві, то ж і ведучий запросив усіх спробувати так само співати разом із хором. Для цього на екран будуть проектуватись ноти і текст хоралу.
Сьогодні ми чутимемо при кожному хоралі спочатку оригінальну мелодію у виконанні хору, а опісля відразу органну версію Баха. Деколи слід добре прислухатись, бо Бах любив прикрашати додатковими нотами основну мелодію, яку виконував хор.
У часи Баха ці мелодії співав не хор, а усі люди в церкві, то ж і ведучий запросив усіх спробувати так само співати разом із хором. Для цього на екран будуть проектуватись ноти і текст хоралу.
Сьогоднішній концерт унікальний тим, що вперше в Україні органні хорали Баха будуть виконуватись таким чином -- із хором і перекладом.
Отож, перший хорал Liebster Jesu, wir sind hier. (Любий Ісусе, ми зібрались отут)
Хор Тезе Львів розпочав прекрасним янгольським співом, що пробирав до кожної клітинки душі.
А опісля одразу зазвучав орган і ми почули ту саму мелодію, але вже у інтерпретації Баха для органу.
Надзвичайні враження.
І надзвичайно чуттєва гра Івана Духнича.
Наступний хорал -- Vor Deinen Thron tret ich heirmit (Перед твоїм троном ступаю)
Він мав для Й.С. Баха особливе значення, бо це останній твір, який він створив у своєму житті. У липні 1750 року коли Й.С, Бах вже повністю осліп і відчув, що вже недовго йому залишилось жити, то попросив сина записати хорал. Це було, як остання молитва Й.С. Баха.
Ось текст та ноти хоралу.
Хор Taize Львів знову зворушив серця...
Так, як і органне виконання.
Здавалося, що дух Баха десь тут поруч.
Чуттєве завершення...
Wachet auf, ruft uns die Stimme (Прокиньтесь, нас кличе голос.)
В основі цього хоралу євангельська притча про десять дів, що мали приготувати свтлильники і чекати нареченого.
Taize Львів співали прекрасно, кожен зміг собі напевно уявити цю притчу, прислухаючись до чарівних голосів під акомпанемент органу.
Аж захоплювало дух.
А тепер вже хор мовчить і ми слухаємо лише орган.
По різному слухаємо.
І так ;)
Надзвичайне багатство музичної мови Баха,
де права рука і педалі виконують веселу мелодію, що символізує
безтурботне життя, а ліва рука виконує мелодію хоралу із закликом "Прокиньтесь!".
І спокійне завершення.
O Mensch, bewein dein Sünde gross... О Людино, оплакуй гірко свої гріхи
Цей хорал є одним із найкрасивіших хоралів для органу. У ньому Бах наче коментує та медитує над кожним його словом: коли йдеться про хрест і жертву -- чуємо півтони і момент болючого "падіння" вкінці.
Керівник хору Taize Львів -- Анастасія Щирба дуже емоційно і впевнено диригує.
Відчуйте і Ви цей надзвичайний творчий зв'язок між диригентом і хором.
Глядачі напевно відчули.
І застигли...
Тим часом на храм опускалась темрява, створюючи ще більш особливу атмосферу.
Іван Духнич вправно та надзвичайно торкався клавіш та педалей органу, видобуваючи прекрасне звучання.
Його емоції під час гри просто відчувались у повітрі.
Відчуйте їх і Ви...
Lob sei dem allmächttigen Gott... Хай слава буде всемогутньому Богу
Цей хорал є одним із найкоротших хоралів органної книжечки. Він зображає велич і всемогутність Творця, який послав Сина, щоб врятувати світ. Він виконувався у передріздвяний час.
Ось і слова та ноти ближче, щоб Ви могли все гарно роздивитись.
І справді велич Всемогутнього Бога відчувається у кожному слові, кожній ноті.
Ось що означає талановитий хор, а також те, що кожен хорист та диригент вкладають частинку душі у кожне слово...
Іван Духнич теж дуже талановито грає, ділиться преживаннями та емоціями під час гри.
Herr Christ, der einig Gottes Sohn... Господь Христос, єдиний Божий Син.
Цей хорал теж виконувався у передріздвяний час.
Хор чітко виконує вказівки диригента і співає, неначе янгольськими голосами. У мене таке враження було.
Виконання твору на органі у інтерпретації Баха теж вражає звучанням та барвами кожного голосу, кожної ноти.
Вражені глядачі.
Herr Gott, nun schleuss den Himmel auf... Господи Боже, Господи Боже, відкрий Твоє Небо
Цей хорал є свого роду сповіддю і молитвою наприкінці життя.
Він побудований із 3-х партій: права рука виконує мелодію двохголосно, ліва рука передає внутрішнє хвилювання і передчуття кінця, а партія педалей зображає ніби "кульгання" немічної старенької людини.
Ось текст хоралу ближче.
Спочатку співає хор.
А потім лише орган і ми маємо змогу переконатись і побачити, як же ж насправді виглядають партії для правої та лівою руки і педалей.
І справді все так, як описано -- придивіться і побачите справді "кульгання"...
....і хвилювання.
...зменшення гучності
І кінець...
Ich
ruf
zu
Dir
Herr
Jesu
Christ… Я
взиваю до Тебе, Господи Христе
Цей хорал Бах написав, коли після довгою подорожі північною Німеччиною повернувся додому і дізнався, що його молода дружина, яку він дуже любив, нещодавно важко занедужала і померла. Можна тільки уявити, які емоції переповнювали композитора... Зараз ми все відчуємо...
Ангеліка Мотс співала разом із хором,
хтось просто мовчав,
хтось спав у татуся на колінах,
а хор співав знову проникливо... Аж пробирало "до мурашок".
Гра Івана теж пробирала до кожної клітинки душі..
Vater
unser….
Отче наш
Цей хорал є поетичним оспівуванням Господньої молитви. У партії педалей можна побачити у кожному такті зображення Хреста, а півтонові голоси нагадують нам про страждання Спасителя на Хресті.
Ось текст ближче ;)
Ось так це виглядало, звучало
і слухалось публікою.
Вибачте, не встиг зловити у об'єктив органіста, бо хорал дуже коротенький і просто не зміг фізично добратись до нього, доки твір не завершився. Якщо б міг телепортуватись, то може би й вийшло ;) А наразі не вмію, тому так ;)
Органна фуга соль-мінор
Була написана у той самий період, що й органна книжечка, хорали із якої ми слухаємо сьогодні.
Іван розпочав...
Ось такий уважний глядач серйозно слухав, а хтось поруч записував на диктофон.
Ось тут знову знадобилась допомога асистента,
бо твір складний.
Прекрасна гра
Der Tag, Der ist so freudenreich... Цей день, він такий радісний
Він походить із часів середньовіччя, створений у григоріанській традиції і співали його у часі Різдва.
Іван приготувався.
Зазвучав орган і хор Таize Львів розпочав співати надзвичайно радісний хорал
Анастасія Щирба і співала, і диригувала одночасно.
Ось так було.
А вже потім плавно, практично непомітно хор перестав співати і ми слухали лише органний хорал Баха у виконанні справді надзвичайного органіста Івана Духнича.
In Dir ist Freude... В Тобі є радість, у всіх скорботах.
Мелодія хоралу походить із 14 століття. Цей гім є одним із улюблених піснеспівів, які зараз співають у Західній Європі: як протестанти, так і католики. Музика і молитва мають велику силу -- зблизити і примирити людей
Емоції хору і слова хоралу чудовою мелодією ллються у серця людей
Звучить і орган.
Завершення....
І це вже був завершальний хорал концерту і церкву наповнили бурхливі оплески вдячних глядачів.
Здавалось вже все завершилось, а ні...
Хор Taize Львів заспівав ще "Тільки в Господі моя радість, тільки в Господі мир..."
Надзвичайно
Знову оплески!!
І ще один піснеспів ми послухали -- "Богородице Діво, Радуйся Благодатная Маріє...."
Оплески!!!! І це вже точно завершення ;)
Унікальний концерт-лекція завершився дуже успішно.
А наш орган вже міг відпочити :)
Затихло все, але дух Баха здається ще був тут...
Професор Ангеліка Мотс у доброму гуморі спілкувалась ;)
Ми спустились у аудиторію, де Ангеліка, Іван та хористи могли поспілкуватись у неформальній атмосфері.
Керівник хору Анастасія Щирба вручила Івану деякі символічні подаруночки, які викликали у нього от такі позитивні емоції :)
Оплески!!! :)
І колективне фото ;)
Їх є декілька -- про всяк випадок, якщо хтось ненароком очі прикрив :)
І дружні обійми на прощання ;)
Ось таким був перший день Симпозіуму: "Одна Європа -- дві культури: музика Заходу та Сходу у порівнянні", що його організувала швейцарсько-українська асоціація Haliciana Schola Cantorum.
Спасибі усім, що таки дочекались :)
На черзі іще наступні статті про інші цікаві лекції Симпозіуму.
Дочекайтесь...
Не пропустіть -- попереду багато цікавого.
З повагою, Ваш фотограф Роман Тупись.
----------------------------------------
Хочете "живі" фото із Вашої події?
Дзвоніть і не пошкодуєте:
0678663195
----------------------------------------
Немає коментарів:
Дописати коментар