неділю, 26 січня 2020 р.

Орган та Клавесин -- два ключі до музики. Фестиваль "Bach Contemporary" 2020. Репортаж!


  Христос Народився!
  Фотограф Роман Тупись тут як тут ;) Із дописом про 2-й концерт ІІ Міжнародного фестивалю "Bach Contemporary" у Львівській національній філармонії. Сам концерт відбувався  4 січня 2020 року. Як не важко здогадатись із назви, то звучали 2-а інструменти -- Орган та Клавесин. До речі, це одні із найулюбленіших інструментів Й.С. Баха ;) Та цього вечора на них грав не Й.С. Бах, а не менш ґеніальні музиканти: П'єр Зеворт -- титулований французький органіст із Парижа, а також Варвара Турта -- лауреат міжнародних конкурсів, талановита клавесиністка від Бога. Що ж було на концерті? А про все найцікавіше детальніше далі...

  Що ж, пора починати ;)

А для того познайомимось із музичними інструментами ;)

Клавесин, пощипуючи струни, сказав мені: "Привіт, Романе! Не дочекаюсь вже того часу, як зазвучу своїми дзвінкими струнами" :).
На це я йому відповів: "Не переймайся, друже, ще трішечки і ми почуємо, як ти віртуозно звучиш" ;)


А орган більш поважніший інструмент, то ж він поважно стояв і... мовчав...
Та було видно, що він також із нетерпінням очікує свого "зоряного часу" ;)


А публіка тим часом займала місця у залі, бо  ж до початку концерту залишилось зовсім трішки...


Фойє вже пусте -- всі вже у залі ;)


Програмки Фестивалю вже практично розібрали.


Фестиваль долучився до збору коштів для талановитої 10-річної дівчинки --  Прочко Роксоляни. У Роксоляни діагностована гостра лімфобластна лейкемія (рак крові), пізній ізольований кістково-мозковий рецидив. Уся потрібна інформація є на фото, а також на сторінці Врятувати Роксоляну Прочко
Ви теж можете долучитись і допомогти Роксоляні бути здоровою.


Підіймаюсь на балкон, а тут теж вже усі готові, але треба іще фото зробити ;)


Починаємо!!


На сцені Богдан Котюк -- композитор, ведучий, музикознавець:

"Добро дня, шановні пані та панове! Ми вітаємо Вас у залі Станіслава Людкевича Львівської національної філармонії, сьогодні, в цей день, коли у нас відбувається 2-й концерт ІІ Міжнародного Фестивалю "Bach Contemporary". Фестиваль входить у своє міжнародне русло. Власне, сьогодні у концерті ми будемо мати представлену не тільки творчість самого Баха, але також і його сучасників, тих, хто поруч із ним творив музику бароко. Ми в цей час звикли вітатися із Вами, якщо англійською: "Merry Christmas and Happy New Year", а українською: "З Новим роком і Різдвом Христовим!". І в тому вже є основна відмінність 2-х календарів: спочатку по григоріанському є Різдво, а потім Новий рік, а по юліанському -- спочатку Новий рік, а пізніше Різдво Христове. Власне у передчутті Різдва Христового ми сьогодні будемо мати концерт. Сьогоднішня програма присвячена музиці епохи бароко, у якій були представлені різні інструменти, але тими улюбленими інструментами Йоганна Себастьяна Баха були орган і клавесин. Клавесин італійці називають "чембало", англійці у свою чергу іменують його "вірждинал". Це є, знову ж таки, така відмінність, яка існує у різних народів по відношенню до цього інструмента. Вже навіть у самій назві цього інструменту закладені особливості його будови. "Клаве" означає ключ або клавіша і саме звідси "клавесин", а коли ми говоримо "чембало" -- дуже подібно до слова "цимбали". І ми знову ж таки говоримо, що це є струнний інструмент, звук із якого видобувається або щипком, або ударом. У даному випадку клавесин- це той інструмент, звуки із якого видобуваються за допомогою щипкового механізму. 


Отже, у нас будуть представлені 2-а різні інструменти, які мають зовсім різні, протилежні способи видобування звуку. Орган -- як духовий інструмент, а клавесин -- струнно-щипковий інструмент. У сьогоднішньому нашому концерті ще одна особливість -- Фестиваль набуває статусу міжнародного, бо учасники сьогоднішнього Фестивалю -- наші гості. Гість із Франції -- П'єр Зеворт, який є провідним французьким органістом, що у багатьох містах Франції виступає, але на постійно він у Парижі працює.
А також одна із кращих, найбільш знана зараз українська клавесиністка Варвара Турта із Києва, яка вже не перший раз приїжджає до нас із концертами. Варвара Турта є лауреатом одразу 2-х конкурсів у Італії, а Італія славиться тим, що там мистецтво чембало є у особливій повазі. У нас буде і відеоряд -- художниця Ольга Куц допоможе перенестися нам у ту атмосферу, творячи картини за допомогою графіки. Згадаємо іще один момент -- у той час, коли орган і клавесин були у найбільшому своєму розквіті, був час Короля Сонця -- Людовіка XIV, який був патроном усіх мистецтв, допомагав музикантам, піклувався,  особливо підтримував тих митців, які грали на органі та клавесині. Із того часу ми маємо особливий розквіт музики. У програмі будуть представлені різні країни, різні музичні школи і ми вже безпосередньо переходитимемо до музики. Ми почнемо наш концерт із особливого твору: Хосе Бланко -- Концерт №1 G-dur для органу і клавесину"


Хосе Бланко -- "Концерт №1 G-dur для органу і клавесину"

П'єр Зеворт -- орган (Франція), Варвара Турта -- клавесин (Україна, Київ), Ольга Куц --  графіка, Олена Мацелюх -- асистент органіста.

Усі вже готові... 


Зазвучав делікатно клавесин під доторками рук талановитої Варвари Турти. 
І ми перенеслись у давню атмосферу.


Вдалось трохи підглянути у ноти :)


А орган делікатними тембрами і тонами доповнював його звучання.
П'єр Зеворт віртуозно творив музику, а провідна органістка Олена Мацелюх ( ще й Директор Фестивалю) сьогодні йому вправно асистувала.


На екрані тим часом творилася картина із графіки.


Художниця Ольга Куц вже творить образ музики за допомогою графіки.


А тепер, насолоджуємось дійством... Фото звучать.. 
Без коментарів...







І завершення... Під бурхливі оплески публіки.


"Після іспанського композитора Хосе Бланко ми все ж таки переходимо до музики Й.С. Баха. У нас зараз музика, яка повстала із під пера цього генія. 6-ть маленьких прелюдій"


Й.С.Бах -- "6 Маленьких Прелюдій"


І магічні прелюдії ґенія Й.С. Баха  у виконанні талановитої Варвари Турти зазвучали легко, повітряно.


Майстерність і надих...


Переживання..


Відчуйте себе глядачем на балконі..


Насолода...


Вічна музика...


І мистецтво...  Музика оживає під руками Ольги Куц.


Ось вже клавесин із клавесиністкою у довгій вишуканій сукні, переносить нас у часи Й.С. Баха. Ах, хочеться туди!


А все завдяки Й.С. Баху та Варварі Турті, яка виконувала усі 6-ть маленьких прелюдій із таким запалом і надихом, що, здавалося, сам Й.С. Бах аплодував стоячи після завершальних акордів. Так воно і було, даруйте фото немає :)


А зараз Варвара Турта налаштовується на виконання наступного твору



А налаштовуватись допомагають слова ведучого, композитора-музикознавця Богдана Котюка:

"Йоганн Себастьян Бах був не просто музикантом, прекрасним клавесиністом, органістом, грав на багатьох музичних інструментах, а й був новатором, який зумів ввести облік часу письмово. Усі 6-ть маленьких прелюдій, які ми зараз чули -- це повністю виписаний текст. Але на той час також існував інший спосіб запису -- "basso continuo" ("бассо контінуо") або "general bass" ("генерал бас"). Ця техніка ("бассо контінуо"), має у своїй основі тільки лінію басу виписану, а далі йдуть цифрами позначені акорди, які треба додати. У цій техніці писав не один композитор епохи бароко. І зараз ми послухаємо італійського композитора, який власне таким способом творив музику -- Джузеппе Луккінетті. Це буде твір для органу та клавесину.


Джузеппе Луккінетті -- Соната ре-мажор

У виконанні дуету Варвара Турта (клавесин, Київ) та П'єр Зеворт (орган, Франція).

Мажорні нотки, тембри чуються одразу і налаштовують на позитив.


Твориться магія музики.. 
Клавесин..


і орган.


Доповнюють один одного..


Виваженість і чуттєвість..


Легкість..


Емоції.



Магія...




Заворожена публіка...


І поклін під бурхливі оплески!!!


А тим часом картина у нас вже вимальовується -- орган, клавесин... 
Що ж далі? А читайте -- побачите більше :)


"Кожен народ мав свою назву для цього інструменту -- чембало, клавесин, вірджінал (англійська назва, що означав недоторканний, "вірджін" - діва). Той тихесенький звук, який був притаманний англійському інструменту, створив особливу ауру.. Але у німців, все було по іншому. Усі інструменти, які мали клавіші, вони назиивали одним словом -- "клавір". Це не залежало від того, що то було: фортепіано, клавесин чи орган. Твір для клавіру, а ти вже собі вибираєш, на якому інструменті грати. Й.С. Бах написав твори для них (клавішних) у збірку "Добре темперований клавір". Що ж малося на увазі? До Й.С. Баха було фактично лише кілька тональностей у яких можна було перейти із однієї в другу, але так, щоб всі вони разом звучали однаково добре -- цього не було. Темперація була така, що октава була поділена на 12-ть півтонів. І заслуга Й.С. Баха полягала ще й у тому, що він для кожного півтону написав свою прелюдію і фугу. Власне ґеній Й.С. Баха полягав у тому, що він допомагав удосконалювати інструмент. А зараз слухаємо Прелюдію і фугу ля-мінор"


Варвара Турта налаштовується...


Й.С. Бах -- Прелюдія і фуга ля-мінор.


А музика і далі втілюється на папері


Завдяки Ользі Куц.


А тепер слухаймо фото і насолоджуймось... 
Без коментарів...








Низький поклін!!


Під гучні овації!!


Задоволена Варвара ;)


"Триста років минуло від того часу, як була написана ця прекрасна музика, але настільки вона по сучасному звучить. Особливо це відчутно, коли ми її слухаємо саме на клавесині. Бах мабуть передбачив, що через 300 років цей пульс, цей напор у його музиці, буде популярним, зримо присутнім.


Не один рокер звертається до музики Й.С. Баха, різноманітні транскрипції робляться із його музики і вона звучить надзвичайно по сьогоденному. У часи Й.С. баха були моменти, коли він виділявся на фоні того оточення свого. Не випадково у 20-річному віці його вважали вже найкращим органістом Європи, але він був ще й прекрасним клавесиністом. Поруч були також й інші клавесиністи. Наприклад, Георг Муффат. У ті часи було дуже цікаво спостерігати за тим, як творилася музика на основі народних мотивів. А ми і зараз орієнтуємося на фолькльор у музиці. І саме тоді виник жанр "пассакалія". "Пасса" - це є спосіб подачі музики у такому розміреному ритмі. "



Слухаємо у виконанні Варвари Турти
Георг Муффат -- "Пассакалія"


Най світлини звучать... Їм є що Вам розказати ;)
Без коментарів...











Браво!!!!


"Два інструменти, які сьогодні у концерті задіяні, кожен із них мав своє призначення. Якщо клавесин в основному стояв у салонах, в деяких багатих домах звичайно можна було собі дозволити мати клавесин, то орган переважно був у храмі.


Орган -- особливий інструмент, який передає ті глибини душі людської, які не підвладні жодному іншому інструменту. Цей власне момент вловили люди -- входячи до храму, слухаючи орган, складаючи молитву Господу, вони розуміли, що це щось зовсім із іншого світу. І подекуди хотілося і собі також мати такий інструмент вдома, звичайно, не такий великий, як у храмі. Через це виникли невеличкі органи: портативи, позитиви, які можна було собі поставити вдома і також музикувати. оцей момент музикування був дуже важливим для Європи, яка не мала тої заборони для інструментальної музики в храмах, адже був лише невеличкий період війн, коли у Чехії, Словаччині, Моравії була заборона на органне мистецтво. А так, то Служба Божа відбувалася завжди супровід органу, інших інструментів.


На превеликий жаль в Україні трішки по іншому, бо Україна була поділена на 2-і частини. Якщо західна Україна була під впливом ще тої європейської традиції, і навіть у деяких василіанських святинях звучала інструментальна музика, то на східній Україні на превеликий жаль починаючи з 1551 року, коли у Російській імперії був заборонений доступ інструментальної музики до храму. Саме тоді відбулася страшна річ -- прірва почала зникати -- взагалі.. Так, це мало свій позивний момент -- на східній Україні розквітла вокальна школа. Власне Глухівска вокальна школа принесла ті знамениті імена -- Бортнянський, Березовський, Ведель. Ці композитори створили шедеври хорового мистецтва. І звичайно, російські царі не були вже зовсім не сповна розуму, щоб не розуміти, що треба дати таланту вихід в люди, через то і посилали їх на навчання до Італії. Так було із Березовським та Бортнянським. Саме через те, що побувавши у Італії вони пізнали інструментальну музику, то можна було творити прекрасні концерти. Інструментальна музика Бортнянського -- це фактично той єдиний зразок композитора епохи бароко у нас. Ми зараз із Вами послухаємо "Концерт ре-мажор для органу та клавесину", який є перекладений, бо в оригіналі він не був так написаний, але там була партія basso continuo, яка є розшифрована. Цією справою Варвара Турта дуже багато займалася...."


Ось таке неймовірне творіння вийшло у Ольги Куц. 
І ще трішки, і картина буде завершена.


Красень клавесин...


І от за декілька хвилин вже 2-а інструменти зазвучать



 Варвара Турта -- Лауреат Першої премії 2-х конкурсів у Італії, але вона не зупиняється на вдосконаленням. Дуже часто подорожує до Польщі до Марека Тодоровського -- знаного клавесиніста, який допомагає їй оволодіти тою технікою барокової імпровізації, яка закладена у стилі basso continuo."



Інструменти готові!!
На завершення концерту у виконанні П'єр Зеворт -- орган (Франція), Варвара Турта -- клавесин (Україна, Київ) звучить:

Дмитро Бортнянський -- Концерт ре-мажор для органу та клавесину


Підготування...


І слухаємо фантастично прекрасний концерт українського композитора епохи бароко -- Дмитра Бортнянського.

Розпочався він із яскравої, проте делікатної партії органу


П'єр Зеворт на висоті!


Олена Мацелюх йому асистує -- дуже відповідально та уважно.


А музика і надалі втілюється Ольгою Куц на картині.


А потім до органу додається клавесинові тембри та нотки від Варвари Турти.


Відчувайте музику та атмосферу на смак ;) Без коментарів...









Браво!!!!


Задоволені артисти!!!


Задоволена публіка!! Браво!!





Фото на згадку для Варвари Турти має бути ;)



І для усіх учасників концерту теж спільне фото на згадку.


А ось витвір мистецтва Ольги Куц у всій красі зблизька!! Неймовірно


І ще одна світлина вже із картиною ;)


Неймовірним був концерт!! 
Дякую усім артистам за настрій та чудову музику!! Браво!

А ще, дякую Вам, дорогі читачі, що дочитали до кінця. Маю надію Вам сподобалось :)

Чекаю Ваших коментарів ;)

Побачимось скоро ;)

З повагою, Ваш фотограф Роман Тупись
----------------------------------------
  Хочете "живі" та "душевні" фото?
Дзвоніть і не пошкодуєте:
0509787625
0678663195
----------------------------------------
Цікавить фотозйомка -- пишіть мені:

Немає коментарів: