Привіт всім!
Фотограф Роман Тупись вже тут ;)
Із новим і цікавим дописом про дуже цікавий захід, який організувала українсько-швейцарська організація Haliciana Schola Cantorum. Мова піде про "Концерт-лекцію, як підсумок майстеркурсу зі старовинної нотації Західної та Східної Європи", що відбувалась 8 березня 2017 року у Львівській Національній музичній академії ім. М.Лисенка. Подія справді унікальна, бо за 5 днів учасники навчились читати старовинну нотацію із її складним знаками та правилами і на Концерті-лекції продемонстрували те, чого вони навчились. А навчились справді багато ;) Детальніше далі...
Отож, розпочнемо ;)
Був трішки похмурий день і Музична Академія теж ніби хмурилась ;)
Та я прийшов не нахмурену будівлю фотографувати, то ж заходжу всередину через такі парадні двері.
Підіймаюсь східцями...
І я вже біля красивих білих дверей Великого залу, де власне і відбуватиметься Концерт-лекція.
Глядачів іще немає, лишень проводяться останні приготування.
Банер Haliciana Schola Cantorum вже на своєму почесному місці ;)
Тим часом керівник проекту Іван Духнич та професор Ангеліка Мотс із Швейцарії, яка власне і проводила майстеркурс, завантажували інформацію та слайди, яку будуть сьогодні демонструвати.
А групки тим часом розспівувались, щоб вже на лекції показати свої вміння.
Ось вдалось підглянути, що ж вони співають, але для мене це як "китайська грамота" :)
І ще 2-є дівчат теж готувались ;)
Ось так виглядають ноти старовинної нотації, а також їх вивчення. Вам нічого не нагадує?
Бо мені чесно кажучи нагадало якусь вищу математику чи геометрію :)
Щось схоже і у цьому є сенс.
Тим часом у залі почали з'являтись перші охочі послухати старовинні співи і пояснення до них.
Фото для 2-ї групи, яка сьогодні нам демонструватиме чудовий спів та дещо пояснить ;)
Як бачимо -- усі у хорошому настрої
Глядачі теж позитивні.
Професор Ангеліка Мотс спілкувалась.
А також допомагала в дечому розібратись
Тут потрібно подумати...
І ось вже є відповідь ;)
Фактично усі вже готові.
І екран теж :)
І глядачі.
Багатенько зібралось публіки.
Ангеліка Мотс зручно влаштувалась у кріслі і чекала початку.
Іван Духнич -- керівник проекту Haliciana Schola Cantorum, привітав усіх і розказав декілька слів про сам захід і як він відбуватиметься, а також як відбувався сам майстеркурс.
Уявіть собі, що у перший день, коли була відкрита реєстрація на Майстеркурс, то зареєструвалось 108 людей!! Це сигнал, що таке цікавить багатьох і є потрібним.
Метою курсу було не по 6 годин займатись лише співами, а ще й вникнути у цю епоху 12-13 століття, а також відчути себе у ролі тої людини, яка навчалась співати і співала.
І ще одне. Сьогодні лекції читатимуть не викладачі, а студенти ;)
Уявіть собі, що у перший день, коли була відкрита реєстрація на Майстеркурс, то зареєструвалось 108 людей!! Це сигнал, що таке цікавить багатьох і є потрібним.
Метою курсу було не по 6 годин займатись лише співами, а ще й вникнути у цю епоху 12-13 століття, а також відчути себе у ролі тої людини, яка навчалась співати і співала.
І ще одне. Сьогодні лекції читатимуть не викладачі, а студенти ;)
Його уважно слухали
Біля Ангеліки Мотс була перекладач.
Хтось дуже вже серйозно слухає.
А хтось робить фото на телефон, бо до слова вже запросили професора Ангеліку Мотс (Швейцарія)
Професор Ангеліка Мотс розповіла, що ж її мотивувало приїхати до Львова.
А мотивувало те, що під час того, як вона була тут у листопаді 2016 року і читала лекції під час Симпозіуму про старовинну нотацію, то у присутніх було багато питань, цікавості, прохання пояснити більше. От тому пані Ангеліка приїхала ще раз, щоб вже більш детально навчити бажаючих.
І розказала також, що дістала велике задоволення від того, що учасники курсу були старанними, а також не побоялись сьогодні продемонструвати свої знання. А ще її потішив той факт, що коли після останнього заняття верталась додому і йшла по музичній академії, то бачила і чула групки людей, які виконували старовинні співи "Ferra pessima", "Alleluia" та інші. Великі молодці!
Як завжди позитивна ;)
І пані Ангеліка Мотс побажала всім гарного музичного вечора.
А зараз настала пора 1-ї групи, яка нам спочатку розкаже, що ж вони навчились, а також продемонструє на практиці, як звучить цей старовинний спів.
Першими бути завжди важко, але комусь треба ;)
Отож, першою слово говорила Стефанія, яка привітала усіх на прекрасному концерті і розповіла, що вони виконають зразок григоріанського хоралу ІХ-Х століття, який називається "Ferra pessima"
Отож, першою слово говорила Стефанія, яка привітала усіх на прекрасному концерті і розповіла, що вони виконають зразок григоріанського хоралу ІХ-Х століття, який називається "Ferra pessima"
Цей твір у невменній нотації, у якій візуально краще передається настрій мелодії, яка виконується. Основне значення мають слово та відчуття.
Слова григоріанського хоралу, який виконають, перекладаються, як: "Якоб, побачивши закривавленого Йозефа, з горя розірвав на собі сорочку і сказав: Дикий звір проковтнув мого сина.."
Важливим при співі є виділити основні слова, що є вирішальними, а також проміжні слова. Це відбувалось за допомогою візуальних конструкції
Колись діти, які навчались співу, то вони мали знати усі ці візуальні конструкції на пам'ять, а їх було близько 1000! Уявіть собі...
І тут настала черга ще комусь із групи продовжити.
Як же ж виникли ці знаки у невменній нотації?
А все насправді дуже просто -- вони дублюють жест руки.
Діти, які стояли перед монахом, орієнтувались на жести, які він їм подавав рукою.
Наприклад, починаємо знизу і йдемо вверх.
Цей символ нам показали на початку мелодії (даруйте, бо погано видно на фото). Отож, той, хто співає, бачачи цей символ далі у тексті вже знає, як співати і таким чином запам'ятовує мелодію. Цей символ називається "нога" ;) Так-так -- "нога" ;) Це все для того, щоб легше і цікавіше було запам'ятати дитині 8 років. Але є різні види цих значків, що показують наприклад, на чому ж потрібно наголосити, а де пом'якшити спів.
На жаль зараз достеменно невідомо значення усіх значків, але відомо, що вони допомагали показати стиль мелодії.
Це все дуже цікаво і захоплює.
І от зараз найцікавіше -- почали співати. Справді відчувалось, як мелодія лине і що у цьому є глибокий зміст, який передає емоції того, про що співають.
Відео треба записати.
Як бачите, такий захід цікавий усім, не залежно від віку.
Ще одна відео-фіксація на телефон тут як тут.
Оплески для талановитих та старанних студентів ;)
І от на екрані ми вже бачимо собор Нотр-Дам де Парі.
А це означає, що зараз буде 2-га група ;)
Першою привіталась Анастасія, яка сказала: "Доброго вечора! Мене звати Анастасія і я ніби музикант :) "
Спочатку нас налякали, що зараз буде дуже довга лекція про старовинну нотацію.
Але на щастя це був лише жарт :)
Усього не переповідатиму, а лише основне. То ж слухаємо/читаємо ;)
У ХІ столітті відбувся конфлікт між представниками Східної та Західної церков. З цього часу ще більше починають виокремлюватись відмінності між двома літургійними обрядами -- Візантійським (Східний) і Латинським (Західний). Так само і спів. Григоріанський хорал у той час вже сформувався і станом на XI - XII ст. він навіть ще більш викристалізувався та усталився у багатьох державах Західної Європи.
Але на щастя це був лише жарт :)
Усього не переповідатиму, а лише основне. То ж слухаємо/читаємо ;)
У ХІ столітті відбувся конфлікт між представниками Східної та Західної церков. З цього часу ще більше починають виокремлюватись відмінності між двома літургійними обрядами -- Візантійським (Східний) і Латинським (Західний). Так само і спів. Григоріанський хорал у той час вже сформувався і станом на XI - XII ст. він навіть ще більш викристалізувався та усталився у багатьох державах Західної Європи.
Розвивається також і багатоголосся. І в основному завдяки школі Нотр-Дам де Парі.
Настя продовжила ;)
Гигоріанський хорал був основним жанром співу протягом багатьох століть.
Першим видом багатоголосся були органуми. І Настя розказала, що для неї було відкриттям, як же ж утворилось багатоголосся.
Ось так це було.
При монастирях виховувались хлопчики і зрозуміло, що у них не було таких голосів, як у старших, вони не могли співати басом наприклад і співали високими голосами.
Поєднання різних вікових груп якраз утворило багатоголосся.
Ангеліка Мотс.
Анастасія настільки цікаво розповідала, що кожен із присутніх сидів і вбирав інформацію, боячись пропустити щось важливе.
А ось тут вже є сам органум "Alleluia" -- дуже цікавий приклад багатоголосся.
Якщо придивитись у ноти -- у третій опус, то тут їх дуже багато -- аж одна :) Мелодію майже нереально було впізнати, бо одна нота могла тягнутись протягом трьох нот у інших голосах, так і протягом 32-х нот у 68-ми голосах і аж до майже безкінечності :)
Це кому як захотілось. А ще ду-у-у-у-ж-е багато слів -- одне :)
Ритму як такого не існувало, а замість них були формули, які називались модусами.
Анастасія попросила присутніх у залі проплескати модуси: 1,2,3;
1,2,3..
Виявляється, що модуси писались у порівнянні із давньогрецькими поетичними ритмами.
Точно назв не запам'ятав, але думаю якщо Вас зацікавить, то пошукаєте ;)
Для того, щоб показати на практиці, як звучать модуси Анастасія згадала "Енеїду" І.Котляревського: "Ен-ей був па-ру-бок мо-тор-ний... " :)
А також іще один віршик ;)
На письмі важко цей ритм передати :)
І от нарешті спів
Задали тон...
Точно назв не запам'ятав, але думаю якщо Вас зацікавить, то пошукаєте ;)
Для того, щоб показати на практиці, як звучать модуси Анастасія згадала "Енеїду" І.Котляревського: "Ен-ей був па-ру-бок мо-тор-ний... " :)
А також іще один віршик ;)
На письмі важко цей ритм передати :)
І от нарешті спів
Задали тон...
І виконували дуже щиро, вміло та переконливо кожен із модусів.
А ось тут Анастасія попросила усіх присутніх задати ритм за допомогою плескання у долоні, щоб ті, хто співає не збились.
Зал із радістю підтримав цю ініціативу.
А дехто просто насолоджувався чудовим співом.
А тепер різні модуси не за порядком.
І їм це блискуче вдалось.
Оплески за блискучий спів та цікаві пояснення!
Аж ось і 3-тя група.
Розказали, що вони будуть співати 3-х голосний мотет із рукопису Франка Кьольнського.
Ось тут ми його бачимо.
Зверніть увагу, що колись було також важливим художнє оформлення рукопису -- наприклад красиві орнаменти. А ще дуже цікаво, що перший голос на початку, 2-й не знизу, а із правої сторони. А де ж 3-й голос?
А він взагалі внизу :) А на наступній сторінці взагалі вже інший твір :)
Ось так робили тому, що папір був на той час дуже й дуже дорогим.
Після коротенького опису дівчата розпочали співати і озвучити мотет.
Гарно це звучало.
А дехто у залі теж здається пробував підспівувати.
Оплески за прекрасну демонстрацію співу та розповідь.
Ось вже 4-та група привіталась і розповіла, що вони співатимуть мотет Гійома де Машо.
По кількості бажаючих його виконувати можна зробити висновок, що він не є дуже простим :)
Нам презентуватимуть музику ХІV століття, або так званого "Ars Nova".
Тут з'являється інше позначення нот.
Ось тут можна їх побачити. Були наприклад ноти: brevis (позначається квадратиком), а також brevis longa (квадратик із паличкою).
І щоб вирахувати тривалість, то необхідно провести певні розрахунки.
Пані Ангеліка задоволена розповідями студентів ;)
Ще б пак -- це ж дуже приємно, коли твоя праця дає результат.
А наступним нам розповіли про самого Гійома де Машо. Він був французьким композитором та поетом. І першим відомим композитором того часу, бо у давні часи зазвичай не згадувалось ім'я того, хто написав твір.
Отож, приготуємось слухати і нарешті дізнаємось -- як же ж звучить мотет.
І от, ми вже нарешті слухаємо ;)
По різному слухаємо ;)
Гучні оплески!!
А розшифрувати твір допоміг ось цей чудовий хлопець Петро ;)
Настала пора 5-ї групи ;)
Вони розкажуть нам про франко-фламандську музичну школу.
А саме композитор Жиль Беншуа. Він є представником "першої нідерландської школи". Народився у близько 1400 році, отже ми зараз із вами побуваємо у ХV столітті. Він був каноніком різних церков у Монсі, Касселі та Суаньє.
Ми будемо слухати його багатоголосий, світського жанру шансон.
У шансоні поєднуються архаїчні стародавні наспіви та пісенні обороти.
Твір для сопрано, тенор, альт і тенора.
А так, як тенора нема, то замість нього буде скрипочка :)
Раніше грали на інструменті ось так, але сьогодні такого показувати нам не будуть :)
Отож, зазвучали голоси, скрипочка і ми перенеслись у Скандинавію ХV століття.
А от і ноти.
Було дуже гарно!!
Але оплески я не встиг сфотографувати ;)
Іван Духнич ще сказав одну цікаву річ.
У Ангеліки Мотс була дуже строга вимога, щоб не підглядати, не шукати десь звичну нам тепер нотацію, а вчитись читати саме старовинні позначення. Усі групи самі навчилися і розшифрували. Це справді так.
Ми почули зразки Західноєвропейського співу, а тепер на закінчення будемо співати наші українські твори того часу -- візантійську мелодію.
Пані Люба подякувала Ангеліці Мотс за надзвичайний курс.
Ангеліка слухає перекладача, щоб усе зрозуміти.
Як ж як зароджувався спів в Україні?
До нас на Київську Русь приїхали болгари, які привезли вже фактично готову невменну нотацію -- це митрополит Михаїл.
А вже потім княжна Анна привезла із собою хор, а разом із тим зразки візантійського співу і нотації.
Ось так виглядали рукописи -- надзвичайно красиві.
Над текстом виписувались невменні знаки -- "знамя" по старослов'янськи.
Ось такі вони були і не означали ніякі строгі правила, а вивчались вони всі в усному порядку.
Дуже цікаво і пані Ангеліка Мотс усміхається ;)
Невменних знаків було від 300 до 500!!
Уявіть собі скільки...
На зараз достеменно розшифровано лише близько 30-40 знаків.
Були знаки які вказували на звук, а які на тривалість.
Слід зазначити, що багато українських композиторів використовували ці знаки.
Хоча, дехто із росіян вважає, що це є їхній винахід, але як бачимо -- це неправда.
Нам заспівали короткий зразок стародавнього знаменного розспіву: "Іже херувим-и-и-и-и-и-и-и-м-и"
Здається, що двоє із групи не співають, але це не так -- вони створюють звуки із закритими устами. Це називається "ісон".
Оплески!!!
А зараз ми матимемо унікальну нагоду почути ще один зразок стародавнього українського церковного наспіву, але на жаль не пригадую що саме співали...
Але було справді неймовірно -- відчув себе десь у стародавні часи і дерев'яному невеличкому храмі. Справді таке було відчуття.
І присутні у залі теж заслухались.
Але не забули подякувати оплесками.
Ще декілька цікавих слів про нотацію в Україні.
Професор Наталія Сиротинська подякувала пані Ангеліці Мотс за прекрасний курс.
Дуже приємно, що за такий короткий час студенти навчились прекрасно виконувати стародавню музику.
А зараз найцікавіший момент, бо будемо усі співати стародавню українську монодію -- стихири.
Виконали два твори, перед тим усім роздали ноти.
Ось так це відбувалось -- відчуйте.
Трохи фото без коментарів.
Оплески самим собі :)
Пані Ангеліка також подякувала Івну Духничу, бо завдяки його зусиллям і енергії цей захід відбувся!
Оплески для Івана!
І на завершення хтось захотів зробити селфі із професором Ангелікою Мотс :)
А також і спільне фото усіх учасників майстеркурсу!!
А також тим, хто хотів ;)
Хто бажав фото біля фортепіано, то будь ласка ;)
Стефанія.
Стефанія.
Прекрасний спосіб, щоб закликати Івана Духнича і сфотографуватись -- це...
Заспівати ;)
Ось так було весело.
Івана таки докликались і зробили спільне фото ;)
І ще одне фото на згадку.
Ви думали це вже все?? А ні :)
Це ще не все :)
Гарні фото для гарних дівчат за фортепіано ;)
Неможливо відмовити ;)
Для Анастасії, яка завжди випромінює позитив.
Це відчувається навіть на фото.
І для Марії ;)
Ось так ;)
От і завершилась стаття про справді унікальну подію для Львова.
Дякую Haliciana Schola Cantorum за запрошення!
Дякую Haliciana Schola Cantorum за запрошення!
Бажаю успіхів та натхнення до нових проектів!
А якщо Ви таки дочитали статтю до кінця, то чекаю Ваших коментарів ;)
Зустрінемось у новій статті вже незабаром ;)
А якщо Ви таки дочитали статтю до кінця, то чекаю Ваших коментарів ;)
Зустрінемось у новій статті вже незабаром ;)
Ваш фотограф, Роман Тупись.
----------------------------------------
Хочете "живі" фото із Вашої події?
Дзвоніть і не пошкодуєте:
0509787625
0678663195
----------------------------------------
Немає коментарів:
Дописати коментар