Привіт всім!
Фотограф Роман Тупись знову тут ;) Із дописом про концерт "Органні шедеври", які представив професор із Чехії -- Петер Плани під час IV Міжнародного Фестивалю концертів літньої пори "Pizzicato e Cantabile" у Львівській національній філармонії. Відбувався концерт 6 серпня 2019 року. Це був неймовірний концерт неймовірної людини, звучали надзвичайні твори композиторів світу, а також і чеських майстрів. Про все найцікавіше далі...
Спочатку потрапимо на завершення репетиції Петера Плани.
Поки пусто....
Перевірка налаштувань
От така нотна партитура...
Усе вже налаштовано, підготовано і орган із нетерпінням чекає свого часу ;)
А у фойє збираються перші глядачі ;)
Поки розглядають картини
І навіть фотографують.
Глядачів більшає ;)
І як придивитесь до фото, то побачите, що навіть травма не здатна втримати людину, яка хоче послухати чудову музику у перфектному виконанні.
Перші глядачі вже зайняли свої місця у залі.
А хтось ще лише шукає свій ряд...
У настрої ;)
На балконі тим часом розмови цікаві ;)
Але пора вже розмови завершувати, бо починаємо...
На сцені відомий львівський композитор Богдан Котюк, який веде концерт сьогодні. Він привітав усіх у залі ім. С.Людкевича Львівської національної філармонії. А ще додав:
"Вітаємо на передостанньому концерті IV Міжнародного Фестивалю концертів літньої пори "Pizzicato e Cantabile". Ми сьогодні маємо трохи незвичний концерт, через те, що він буде супроводжуватися мало не детективною історією, яку мені (композитору Богдану Котюку - прим.) розповів про своє життя, творчий шлях, наш гість -- всесвітньовідомий музикант, корифей органного мистецтва, людина, яка об'їздила цілий світ, є авторитетом у органному мистецтві цілого світу. Це є Петер Плани -- легенда сучасного органного мистецтва. Є люди, які дістали спадок наприклад, є люди, які великою важкою працею чогось досягли і люди, які почали з нічого -- як Рокфелер, як Форд, що перейшли через різні способи, щоб, вижити у цьому складному світі. Досить подібна історія є і в Петера Плани. Петер Плани народився у чеському містечку на кордоні із Польщею. Цікаво, що батько у нього чех, а мати -- полька. Власне у цьому є поєднання двох культур. Людина, яка почала абсолютно із пустого місця. Батько -- винахідник, який мав конфлікти із комуністичним режимом, його вважали "агентом Заходу". Мама також мала мало що спільного із музикою, хоча обоє батьків любили музику і навіть щось пробували самотужки робити у тому плані музичному. Однак, у Петера не стелилася одразу червона доріжка, що його одразу послали вчитися у музику і все... Він вибирав собі шлях сам, йшов через багато-багато труднощів, працював на найбільш низьких роботах, заробляв собі на життя, здобував освіту.
Петер Плани володіє просто
фантастичними знаннями із будь-якої галузі, людина, яка у політиці
розбирається краще будь-якого політика, людина, яка закінчила
філософського-теологічний факультет університету, відслужив у армії.
Відслужив у армії у дуже цікавий спосіб -- грав у армійському
танцювальному ансамблі, супроводжуючи танець грою на фортепіано. Він
оволодів цим інструментом майже самотужки і його шлях до органного
мистецтва також полягав у досить незвичний спосіб.. Він вступає у
Празький університет на криміналістику і далі продовжує своє навчання
музиці. Лише пізніше у Брно -- спочатку фортепіанний, потім органний
факультет і таким чином Петер Плани стає тим, ким він є зараз. Він стає
зразком поєднання думки і практики -- людини, яка знає надзвичайно багато
із різних галузей, прекрасно орієнтується у теології, філософії, знає
життя зсередини і крім того володіє інструментом. А наскільки володіє
інструментом -- це вже окрема історія, яку ми будемо досліджувати по
ходу слухання музики у його виконанні.
Петер Плани на сьогоднішній день є
професором Університету Палацького у м. Оломоуц, що є 2-м по давності
після Празького, один із найпрестижніших ВУЗів Європи. Чому написано на
афіші -- професор? А справа у тому, що у Західному світі, у Чехії -- це
є найвищий ступінь взагалі. Коли ти отримав звання професор -- ти досяг
найвищого рівня визнання у суспільстві як вчений. Це звання він отримав
10-ть років тому. Під його началом виховується величезна кількість
науковців, музикантів.
Але ми розпочинаємо із музики надзвичайно цікавої -- із Й.С. Баха. Це буде надзвичайно цікава "Фантазія соль-мажор",
яка фактично є створена молодим Й.С. Бахом у Ваймарський період
творчості, коли він створював свою знамениту Велику Фантазію, яка стала
основою циклу "Велика фантазія і фуга соль-мінор".
"Фантазія соль-мажор" є побудована фактично на імпровізаційній техніці, яка показує Й.С. Баха, як молодого, сповненого неймовірної кількості ідей імпровізатора, думки якого записані у творі."
Отож, професор Петер Плани під оплески крокує до органу.
Слухаємо
Йоганн Себастьян Бах -- Фантазія Соль мажор (BWV 572)
Справжня яскрава фантазія у чудовому виконанні.
Петер Плани серйозний під час гри.
Талановито!
Філігранно!
Органістка Олена Мацелюх сьогодні асистує Петеру Плани -- перегортає ноти, перемикає регістри, щоб музикант не відволікався і доніс весь задум композитора..
Концентрація...
Руки...
Фантастична музика!
Момент одночасного перемикання регістрів і перегортання нот.
Із цим Олена Мацелюх справлялась блискуче!
І.. Завершення...
Поклін під оплески вдячної публіки.
Підготовка до наступного твору.
А в цей час композитор Богдан Котюк багато цікавого розкаже:
"У нас вже виступали музиканти із Чехії і я розповідав про історію виникнення чеської культури -- хорвати, які були на нашій землі, із них вийшли 3-и брати: Чех, Лех і Рус. Вони пішли у різні боки і дали початок культурі слов'янській. "Червоні хорвати" оселилися у Моравії.
Червоні хорвати" були найменш слов'янські, адже навіть генетично в
чехах є 2/3 кельтської, германської крові і лише 1/3 є та близькість до
слов'ян. Це можливо найбільш віддалена гілка слов'ян і саме там, у
Моравії зародилося високе мистецтво органної імпровізації, органного
будівництва. Саме звідти походить багато органів, які і у нас
розміщуються у багатьох храмах і у різних містах. Один із найбільших
органів України Rieger Kloss ( у Львові) із м. Крнов (Моравія). Це все
має історичні корені. У 18-му столітті, коли у монастирях грали на
органах, творилася прекрасна музика. Ми послухаємо зараз одного автора,
який є анонімний"
Звучить прекрасна музика
Анонім (18 століття, Чехія) -- Фуга ре-мінор
Чудове виконання! І чудове асистування!
Олена Мацелюх побігла перемикати регістри із іншої сторони, то ж зловив Петера Плани самого.
Проникнений музикою...
Чудово!
Серйозно...
Завершення...
Оплески!!
І подяка!
Також оплески і від Олени Мацелюх ;)
Налаштувались і слухаємо щось цікаве ;)
Цікаве від композитора Богдана Котюка:
"Одним
із відомих композиторів чеських є Йосеф Зеєр -- один із найкращих
чеських органістів 18-го століття. Дуже важко було визначитися, чи це
справді він був чеським, бо довший час Чехія входила у склад тої
німецької землі, яка називалася Богемія. Ці композитори, які творили,
навіть не знали добре мови чеської. Чеська мова вже пізніше відродилася. Але ці композитори мають той дух чеської музики. Слухаємо...
"
Йозеф Зеєр -- Токата і фуга Фа мажор
Мажорні ноти, цікаві тембри, делікатне звучання, переносить у інший світ.
Філігранно!
Петер Плани неначе розмовляв із органом... І він його слухав...
Завершення!
Задоволений Петер Плани! І оплесків не бракувало ;)
Треба підготуватись, налаштувати регістри...
І слухати...
"Богемія -- так називали колись Чехію, межує із Баварією, німецькою землею, яка є наскрізь релігійно настроєною, наповненою католицизмом. Тільки не так давно там з'явився протестантизм. Натомість у Богемії протестантизм стартував. Рух протестантизму розпочався із Яна Гуса, який стрепенув цілу націю, щоб вона відчула ким вона є і релігія стала панівною, ніж була до того часу. Власне цей відбиток двоякого трактування: із одного боку ми маємо величезну кількість прекрасних органів, храмів, а разом із тим досить мала відвідуваність Служб Божих, досить мало самих органних концертів, які відбуваються у Чехії. Мало кого цікавить сакральна музика. Шкода, що через політичні обставини, через комуністичний режим, комуністичні ідеї продовжують на жаль панувати у великій масі чеського народу навіть і сьогодні. Боротьба із релігією наче триває і досі, відходить на 2-ий план навіть органне мистецтво.
Але ми повертаємося до того часу, коли є знакові фігури у історії музики --Франц Ксавер Моцарт. Вольфанг Амадей Моцарт -- його (Франца Ксавера Моцарта) батько, навіть деякий час жив у Празі. І там він познайомився із Яном Крштітелем Кухаржом
-- знаним чеським органістом. Цей органіст продовжував традиції Й.С.
Баха, працював у тому плані протестантського хоралу, що водночас творив і
поліфонічну музику, і також був надзвичайно захоплений музикою Моцарта,
був першим пропагандистом музики Моцарта. Ян Крштітел Кухарж був лише на 6-ть років старший від Моцарта,
але відносився до нього із величезною повагою і навіть виставляв його
опери у Празі. Ян Крштітел Кухарж написав декілька дуже цікавих творів,
але найпопулярнішим із них є той, який ми зараз послухаємо. У ньому є
дуже цікаве поєднання протестантського хоралу (Бах) із мотивами оперет,
"зінгшпілів" Моцарта."
Всі завмерли... Бо ж грає
Ян Кржтітель Кухарж -- Largo, Pastorale, Andante.
І це було незабутньо.
Справді відчувалося поєднання мотивів Моцарта і Баха у одному творі.
Фантастичне виконання!
І розмова із інструментом...
Повне занурення у музику!
Захоплення глядачів...
Серйозне завершення...
Браво!!
От такі оплески!
"Музичне мистецтво має свою еволюцію, яка приводить до підйомів та спадів. Одним із найбільших підйомів було мистецтво епохи бароко, коли Й.С. Бах вивів орган на найвищий рівень, на вершину, яка непідвладна є часу. Але його 2-ий син -- Карл Філіп Емануель Бах ( стає противагою свого батька, трохи зневажливо його називав, не будемо зараз вдаватися у подробиці, бо поганим було його відношення до свого батька. Разом із тим, він (син Й.С.Баха) стає родоначальником класичної музики, зокрема симфонічної. Симфонічна форма перемагає, вона затьмарює органне мистецтво,яке відходить на 2-ий план. Творчість Й.С. Баха була на більш ніж 80-ть років забута.
У середині 19-го століття відбувається велике відродження органного мистецтва, яке пов'язане із ім'ям Арістіда Кавайє-Коля,
який приїжджає у Париж із Провансу.. Цей винахідник створив новий тип
органу -- симфонічний. Цей орган мав не тільки неймовірні можливості
технічні, а й тембральні і колористичні, які дозволяли не просто
змагатися із симфонічним оркестром, а навіть більше показувати тих
тембрів, звучань, потужності, аніж симфонічний оркестр. Для цього
інструменту починають творити, звичайно ж, французькі композитори.
Першими були Сан-Санс і Сезар Франк.
Сезар Франк створив "Grande pièce
symphonique" -- першу симфонію для органу, яка стала поштовхом для інших
композиторів, які також почали творити симфонії для органу. Таким чином
симфонізм прийшов у органне мистецтво і мав надзвичайно потужний сплеск у творчості Шарля Марі Відора. Шарль Марі Відор
насамперед знаний тим, що як ніхто інший він створив 10-ть симфоній для
органу, довгі за своїм звучанням. Ці симфонії не так просто є
послухати, бо така симфонія триває 40 хвилин і вимагає доброї напруги.
Найвизначнішими є Симфонії №9 та №10, які завершують цикл Шарля Марі
Відора. Саме із Симфонії №9 ми послухаємо 2-і частини Andante Sostenuto й Allegro."
Петер Плани настроївся...
І почав виконувати неймовірно яскраву, багату тембрами і барвами музику.
Шарль Марі Відор -- Andante Sostenuto й Allegro з Органної симфонії № 9 "Symphonie Gotique" op. 70
Слухаємо і насолоджуємось.. Фото най "звучать". Без коментарів...
Оплески задоволеної публіки!!!
"У нашій програмці професор Петер Плани не просто так є названий корифеєм органного мистецтва сучасності. Вже більше як 35 років професор гастролює по цілому світу і пропагує музику різних композиторів. Він є прекрасним знавцем творчості Й.С. Баха, знає практично у деталях кожен його твір. Він є прекрасним інтерпретатором французької музики, а також творчості чеських композиторів, яких він популяризує у світі. Гастролі по Європі, США, країнах Далекого Сходу -- це окрема тема, яку треба вивчати, досліджувати, але ми зупинимося коротесенько на тому місті, родинному місті Петера Плани, де він є професором -- Оломоуц. Там він викладає і теоретичні дисципліни. Під його керівництвом дуже багато стажується знаних органістів, із цілого світу приїжджають у Оломоуц, де під його керівництвом удосконалюють своє органне мистецтво, а також і пишуть дисертації. Однією із таких студентів є докторант, яка пише докторську дисертацію, є наша провідна українська органістка Олена Мацелюх, яка сьогодні виступає у ролі асистента професора (пролунали оплески для Олени Мацелюх -- прим.)
Те, що робить професор Петер Плани для органної музики, для світу, для органістів - -це важко собі уявити. Це людина енциклопедичних знань, можливостей, яка не може це тримати в собі, вона обов'язково це хоче показати, передати наступному поколінню. Ті твори, які ми сьогодні слухаємо є ще одним доказом того бажання познайомити нас із абсолютно маловідомими для нас творами. Такою власне є остання -- 10-та Симфонія Шарля Марі Відора."
Слухаємо!
Шарль Марі Відор -- Cantilène, Final з Органної симфонії № 10 «Symphonie Romane» op. 73
Багатство музичної палітри заворожує...
Надзвичайно!
Браво!!!!
Браво!!!
"Ці симфонії були виконувані Петером Плани у США від західного до східного узбережжя. Можна собі уявити, як вони звучали на тому найбільшому органі -- Crystal Orgue у Лос-Анджелесі. Він знаходиться у Кришталевому Соборі, а те кристалічне звучання може зрівнятися із звуком стартуючого космічного корабля. Він може змагатися хіба із тим органом, який стоїть у Філадельфії -- орган Wanamaker. На цьому органі грав свої симфонії знаменитий французький композитор Марсель Дюпре.
Марсель Дюпре -- окрема сторінка у історії музики. Ми маємо чудові
зразки імпровізації, які походять із часів бароко --органні імпровізації
Й.С. Баха. Але пізніше у епоху романтизму приходять нові люди, нові
інструменти -- неповторний Ніколо Паганіні, а потім приходить Ф.Ліст,
який імпровізує на фортепіано, і от у 20-му столітті -- Марсель Дюпре.
Це органіст, який несамовито імпровізує і вважається найкращим
імпровізатором 20-го століття серед органістів. Марсель Дюпре написав
найскладнішу Симфонію у органній літературі -- "Сифонію пасіонів". Ця
симфонія є неперевершеним зразком по величині думки, складності
мислення,по самому прочитанні біблійної історії. Але разом із тим
Марсель Дюпре був великим шанувальником творчості Й.С. Баха. Мав
фантастичну пам'ять. Протягом 2-х сезонів 1920-1921 років він
створив цикл концертів, в яких заграв на пам'ять усі твори Й.С. Баха для
органу. Зараз слухаємо один із дуже цікавих творів -- хоральна прелюдія
"Світло благодаті"
Марсель Дюпре -- Хоральна прелюдія op. 48 "Lumen ad revelationem" ("Світло благодаті")
Наповнюємось благодаті неймовірного звучання і неймовірного виконання
Дехто відео знімає ;)
А я тим часом знаходжу от такий цікавий ракурс, щоб краще показати емоції професора Петера Плани під час гри.
Завершення!!
Браво! Оплески!
І від Олени Мацелюх також оплески!! ;)
Підготовка....
Налаштування...
Зараз ми послухаємо твір чеського композитора. Бедржих Антонін Відерманн створив свій неповторний стиль і навіть деякий час жив у Оломоуці, де працює і живе професор Петер Плани.
І звучить
Бедржих Антонін Відерманн -- Ноктюрн.
Дуже цікавий неординарний твір із цікавими тембрами...
І цікавою подачею...
Емоції професора -- неповторні.
Браво!!!!
Браво!! Оплески не змовкали довго!
"Серед сучасних композиторів, які творили для органу, особливо виділяється Петер Ебен.Чеський композитор єврейського походження зайняв особливу нішу. Його сім'я постраждала під час репресій, які відбувались у Другій світовій війні, була у концтаборі. Це великий вплив мало на музику Петера Ебена, на усьому його творчому шляху.
Тут мусимо згадати, що сакральність,
яка у нашому уявленні пов'язана насамперед із Новим Завітом, з традицією
християнської культури, вона (сакральність) має своє трішки глибше
коріння, адже у Старому Завіті ми маємо прояви сакральності, які
насамперед пов'язані в юдаїзмі із рогом. Ріг козла, барана чи антилопи
спеціально зроблений, порожнистий, називався "шофар". Власне із
допомогою того шофару впали стіни знаменитого Єрихону. Вибраний народ не
міг зайти у Землю Обітованну, бо потрібно було здобути Єрихон. Це є
одне із найдавніших міст світу -- 11 тисяч років живуть там люди. І от
від звуків шофару впали стіни. У тому був, напевно, перший прояв
сакральності у музиці. Музика, яка руйнує усі перепони, дає шлях у
майбутнє. Такою є музика Петера Ебена. Особливим є цикл "Недільна
музика" із якого ми на завершення концерту послухаємо "Moto ostinato". "
Петер Ебен -- "Moto ostinato".
Слухаємо без коментарів...
Браво!!
Браво!!
Публіка задоволена!
Браво!!!
Овації на стоячи!
Довго оплески тривали і все не відпускали професора Петера Плани.
Тут трішки фокус помазав, але ці емоції глядачів мушу Вам показати!
Подяка із цілого серця!
Професор Петер Плани оголосив, що зараз він зіграє "на біс"
Леош Яначек -- Postludium z Glagolská mše (Постлюдіум із Глаголичної меси).
ФантастичнО!
Чудовий професор Петер Плани!! Браво!!!
Теплі, щирі оплески глядачів!
Час зробити фото біля органу ;)
Спочатку для професора Петера Плани.
Із органісткою Оленою Мацелюх.
І також із композитором Богданом Котюком.
Вдалось зловити кадр.. Ніякої постановки ;)
За секунду до...
Розмови про органи та фортепіано із піаністкою Меланією ;)
Серйозні ;)
І таки вдалось зловити справжню, щиру посмішку професора!
Щиро дякую професору Петеру Плани за неймовірно чудовий концерт, емоції,
перфектне виконання!!
А Вам сподобалось читати?
Чекаю Ваших коментарів ;)
А ми із Вами зустрінемось 11 серпня 2019 (неділя) о 19:00 на концерті "Нью-Йорк -- Львів. Концерт-закриття Фестивалю Pizzicato e Cantabile" із фантастичною програмою у Львівській національній філармонії. Квитки ТУТ або у Касі Філармонії.
З повагою, Ваш фотограф Роман Тупись.
----------------------------------------
Хочете "живі" та "душевні" фото?
Дзвоніть і не пошкодуєте:
0509787625
0678663195
----------------------------------------
Немає коментарів:
Дописати коментар